تعداد بازدید : 4367179
تعداد نوشته ها : 10297
تعداد نظرات : 319
کتاب خاطرات محمود عباس از جمله اسنادی است که می تواند برای محققین روند سازش و علاقمندان حوزه فلسطین مفید باشد چراکه عباس از جمله کلیدی ترین مهره های روند سازش بوده است. اگرچه این خاطرات بیشتر حول محور مذاکرات اسلو و قبل از آن دور می زند ولی اطلاعات ناب آن درباره نوع نگاه مبارزان فسطینی با گرایشات غیر اسلامی و غیر جهادی، نحوه ارتباط آنها با گروههای صهیونیست از ابتدا تا کنون و روند سازش می تواند برا
حسنی مبارک از جمله وابستگان باسابقه منطقه روز گذشته سقوط کرد و حال می توان زندگینامه او را در زمره دیکتاتورهای مشهور جهان بررسی کرد. * تولد در سال 1928 محمد حسنی سید مبارک در سال 1928 در "کفر المصیلح " در استان "مونوفیا "ی مصر به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات متوسطه به دانشکده نظامی رفت و در سال 1949 با درجه ستوان دوم فارغالتحصیل شد. مبارک در سال 1950 به دانشکده نیروی هوایی رفت و تحصیلات
سیر فزاینده تحولات سیاسی کشور مصر درنهایت به تغییر بنیادی در راس ساختار رهبری این کشور رسید. حسنی مبارک که قصد داشت، سلسله پادشاهی مبارک را با به تخت نشاندن جمال مبارک پسر ارشد و تاجرمسلک خود پایه گذاری کند، حالا باید تنها به فکر حفظ اندوخته های دلاری خود باشد که طی 30 سال گذشته آن را از جیب ملت مصر و ثروت های طبیعی آن غارت کرده است. * مصر، شمشیر داموکلس اوباما صدای اعتراضات مردم فقیر از محله های
"بلیک هانسل " تحلیلگر مسایل منطقه در مقالهای در مجله آمریکایی "فارین پالسی " نوشت که حسنی مبارک رئیسجمهور مخلوع مصر اشتباهات زیادی را در زمینه کنترل اوضاع مصر مرتکب شده است که این نویسنده به بررسی و تحلیل آنها میپردازد. اول: عدم موفقیت در توزیع ثروتهای اقتصادی مصر که از رشد مناسبی نیز برخوردار بود، البته بیشتر مردم مصر این رشد را احساس نمیکردند، آنها اعتقاد داشتند که
به گزارش تلویزیون الجزیره، با متواری شدن حسنی مبارک رئیس جمهور سابق مصر و واگذاری امور اداره کشور به شورای عالی نظامی این کشور، "محمد حسین طنطاوی " فرمانده کل نیروهای مسلح و وزیر سابق دفاع و رئیس شورای عالی نظامی مصر در طول دوره انتقالی تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جانشین مبارک شده و اداره مصر به وی واگذار شد. محمد حسین طنطاوی در 31 اکتبر 1935 از پدری مصر به دنیا آمده و در سال 1956
طبق ماده 7 لایحه قانونی دادگاه مدنی خاص، در نقاطی که دادگاه دارای چند شعبه باشد رئیس شعبه نخست ریاست کل دادگاهها را داشته و پروندههای واصله را به نوبت به هر یک از شعب ارجاع میکند. همچنین براساس ماده 8 این لایحه، اصحاب دعوی مستقیماً به دفتر دادگاه دادخواست میدهند و باید هزینه دادرسی را طبق مقررات قانون آیین دادرسی مدنی بپردازند و مادام که هزینه را نپر
طبق ماده 1024 قانون مدنی، اگر اشخاص متعدد در یک حادثه تلف شوند فرض بر این است که همه آنها در آن واحد مردهاند؛ مفاد این ماده مانع از اجرای مقررات مواد 873 و 874 جلد اول این قانون نخواهد بود. بر اساس ماده 1011 قانون مدنی غایب مفقودالاثر کسی است که از غیبت او مدت نسبتاً زیادی گذشته باشد و از او به هیچ وجه خبری به دست نیاید. غایب مفقودالاثر دارای وضع حقوقی خاصی است و حقوق و تکالیفی ب
محمد مصطفی (ص) از اسلام میگوید و اندیشه معرفی ولی و جانشین خود را در سر میگذراند. امام حسن عسکری (ع) نیز همین اندیشه را دارد. همه گرداگرد نشستهاند تا امام خویش را بشناسند. شور و اشتیاقی وصفناپذیر همراه با اضطرابی خوشایند در چهرهها موج میزند. کودکی چهار ـ پنج ساله با صورتی گلافشان و سیرتی درخشان وارد مجلس میشود. نامش را جویا میشوند. پدر با لبخند
جایگاه وقایع بزرگ تاریخی، با توجه به اهمیتشان و میزان تأثیری که بر افراد و اجتماع دارند، سنجیده میشوند. همچنین سنت الهی از آغاز خلقت این بوده که قبل از وقوع حوادث مهم، یا پیش از تولد انسانهای تأثیرگذار، همواره جامعه را از آمدن و وقوع آنها آگاه کند. هدف از این اطلاعرسانیهای پیش از موعد، چیزی جز مهیا کردن اذهان عمومی جامعه و بسترسازی برای آن شرایط نیست و بر همین اساس، پیامبرا
هرچند تمامی ادیان الهی و مکاتب بشری از ظهور منجی آخرالزمان و قیام ایشان برای نابودی ظلم و همچنین برقراری عدالت خبر میدهند و این منجی را یکی از پیروان دین و یا مکتب فکری خود میدانند؛ اما تا قبل از اسلام ادیان الهی در برخی مسایل دینی و فکری خود اسیر انحرافات شدند، و در ادامه مأموریتهای خداوند به رسولانش برای هدایت انسانها، اسلام به عنوان آخرین دین و حضرت محمد (ص) به عنوان آخر
امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف هنگام ظهور سیاستهاى مهمی را برای تشکیل و اداره حکومت الهی ارائه مىدهد. این برنامهها را ـ که همسو با آموزههای اسلام ناب محمّدی صلّی الله علیه و آله و سلّم است ـ میتوان در چند بند و به اختصار شامل تشکیل حکومت، بیعت گرفتن، مبارزه با دجّال، آموزش و تعلیم قرآن، مبارزه با خرافات و بدعتزدایی، اجرای قوانین اسلام و حاکمیت دین بر
مجید تفرشی تنها پژوهشگر و تاریخدان ایرانی است که به اسناد سری و محرمانه دیپلماتیک انگلیس که طبق قانون پس از گذشت سی سال از آرشیو شدن آنها در دسترس پژوهشگران قرار می گیرد، دسترسی دارد. در سال جاری نیز بخشی از اسناد مرتبط به سال 1981 و بحث ایران منتشر شده است، بخش بزرگی از اسناد مرتبط با ایران مرتبط با تحریم و بحران گروگان گیری جاسوسان آمریکا را تشکیل می دهد. این اسناد را آرشیو ملی انگلیس در اواخر د
کتاب خاطرات محمود عباس از جمله اسنادی است که می تواند برای محققین روند سازش و علاقمندان حوزه فلسطین مفید باشد چراکه عباس از جمله کلیدی ترین مهره های روند سازش بوده است. اگرچه این خاطرات بیشتر حول محور مذاکرات اسلو و قبل از آن دور می زند ولی اطلاعات ناب آن درباره نوع نگاه مبارزان فسطینی با گرایشات غیر اسلامی و غیر جهادی، نحوه ارتباط آنها با گروههای صهیونیست از ابتدا تا کنون و روند سازش می تواند برا
اگرچه روایات پیش بینی حوادث آینده مصر فراوان است اما تنها بخشی از آنها به عصر ظهور مرتبط می شود. روایات پیش بینی فتح مصر توسط مسلمانان و همچنین روایات غلبه مغربی ها بر مصر که در دوران انقلاب فاطمیان به حقیقت پیوسته است، از جمله روایاتی است که ربطی به مساله ظهور ندارند و باید مراقب بود که ما را به اشتباه نیاندازند و با روایات ظهور درآمیخته نگردند. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل تنها به روایاتی م
«جنبش اخوان المسلمین» در مصر بعنوان یکی از محورهای شکل دهی به «انتفاضه اخیر» شناخته شد. در عین حال پیرامون این جریان اسلام گرا «اما و اگر»هایی مطرح گردید و به همین دلیل این روزها در مجامع سیاسی ایران نیز درخصوص اهداف، کارکرد، دیدگاهها و چشم انداز فعالیت آنان سوالاتی پدید آمده است. در تحلیل مواضع و عملکرد اخوان المسلمین مصر موارد زیر می تواند بر رفع این ابهامات ک
اکنون این مصر است که غبار سال ها را از پیکره خود میتکاند تا دوباره برپاخیزد و عزت و کرامت خود را بازیابد و یکبار و برای همیشه کمپ دیوید را پس زند و بعد از این که جان و روح خویش را بازیافت به دامان مردمش بازگردد. مصر به دامان مردمش بازمیگردد تا اندیشهها و نوشتههای "سعد زغلول " و "الظاهر پیپرس " و "صلاح الدین " و "حسن البنا " و "جمال عبد الناصر " را تحقق بخشد و گمشده خود را ب