تعداد بازدید : 4524743
تعداد نوشته ها : 10297
تعداد نظرات : 320
كتاب خاطرات محمود عباس از جمله اسنادي است كه ميتواند براي محققين روند سازش و علاقمندان حوزه فلسطين مفيد باشد چرا كه عباس از جمله كليديترين مهرههاي روند سازش بوده است. اگرچه اين خاطرات بيشتر حول محور مذاكرات اسلو و قبل از آن دور ميزند ولي اطلاعات ناب آن درباره نوع نگاه مبارزان فلسطيني با گرايشات غيراسلامي و غيرجهادي، نحوه ارتباط آنها با گروههاي صهيونيست از ابتدا تاكنون و رون
انديشكده "مركز مطالعات راهبردي و بينالملل آمريكا " در مقالهاي با عنوان " سياست آمريكا در خاورميانه " به قلم "آنتوني كوردزمن " نوشت: آمريكا در طول سال آينده بايد در سياستها و موقعيت نظامي خود در منطقه خليج [خليج فارس] تغييرات اساسي ايجاد نمايد. اين تغييرات مستلزم تصميمگيري آمريكا در مورد چگونگي بازسازي موقعيت نظامي اين كشور در خليج [خليج فارس] است؛ زيرا آمريكا در حال ترك عرا
* «بيحيايي» ريشه همه مشكلات اخلاقي جامعه در گذشته بحث ما راجع به تربيت، يعني روش رفتاري و گفتاري دادن بود. عرض كردم به طور معمول، انسان در چهار محيط خانوادگي، آموزشي، رفاقتي و شغلي روش ميگيرد؛ فضاي پنجمي هم داريم كه حاكم بر هر چهار محيط است. اينها بحثهاي گذشته ما بود. من راجع به چهار محيط بحث كردم، امّا بحث فضاي پنجم ماند. در ضمن بحث محيط خانوادگي، دو ـ سه جلسه به طور اخ
"ايران يكي از كشورهاي همسايهي مصر است. دولت مصر، ايران را دولت دشمن نميداند و ما درصدد هستيم فصل جديدي با تمامي كشورها از جمله ايران در مناسبات خود باز كنيم. بايد واكنش آنها را ببينيم. " اين سخنان را "نبيل العربي " وزيرخارجهي دولت جديد (برآمده از انقلاب) مصر در روز 29 مارس (9 فروردين) در اولين كنفرانس خبري خود بيان داشت. ساعاتي بعد "علي اكبر صالحي " وزير امورخارجهي جم
در ساحت دانشگاهها و آموزش عالي بحث داغ ماهها ي اخير، بحث علوم انساني است؛ موضوعي كه ممكن است هركسي از ظن خود يارش شود. اما آنچه كه اين روزها، علوم انساني را در مجامع علمي و محافل نخبگان بر سر زبانها انداخته، بحث "بومي " شدن آن است كه نحلههاي گوناگون انديشهاي، هركدام نظر متفاوتي درباره آن دارند به گونهاي كه عدهاي اساساً معتقدند ما نميتوانيم علوم انسان
از نظر همه مذاهب اسلامى ديه قتل و جنايتخطايى به ترتيب ارث بر عهده چند طايفه است.عاقله عبارتند از: خويشاوندان ذكور جانى كه منتسب به پدر باشند، آزادكننده جانى، ضامن جريره و امام. مقاله حاضر داراى دو بخش است: در بخش اول نويسنده ابتدا عاقله را از نظر لغتشناسان و فقها تعريف كرده آنگاه اجماع فقهاى اسلام و روايات رسيده از ائمه عليهم السلام در اثبات عاقله را مورد بررسى قرار داده است.سپس به كيفيت
در ميان موجوداتي كه در جهان طبيعت زندگي ميكنند، انسان از ويژگيهايي برخوردار است كه مقام او را از ديگر موجودات ممتاز نموده است . ريشه اين ويژگيها و امتيازات اين است كه او گذشته از حيات طبيعي و غريزي، از حيات روحاني و عقلي نيز برخوردار است . حيات روحاني و عقلاني انسان بعد اصيل و بنيادين شخصيت انسان را تشكيل ميدهد . اين بعد از حيات و شخصيت انسان در قلمرو قدرت و اختيار او قرار دارد
برخي از روشنفكران داخلي تلاش ميكنند تا چنين وانمود كنند كه در حوزه تفكر ديني - اسلامي هم (مانند حوزه تفكر ديني - مسيحي در غرب) عقل و دين از يكديگر جدا بوده و دين تنها در عرصههايي حضور دارد كه عقل در آنجا حكم ندارد و هر كجا كه عقل كاربرد دارد، قلمرو دين نيست; چون دين را در امور ماورايي و به اصطلاح "عالم راز آلود " منحصر ميدانند و ميگويند عالم راز آلود از عالم عقلاني و به تبع آن
يكي از تفاوتهاي اصولي تفكرات عصر جديد با دورهي قبل، ويژگي انديشه سياسي در اين دوره است. مشكل اساسي انديشمندان عصر جديد برخورد با مقتصيات جامعه سنتي و قرون وسطايي بود. با پيشرفت طبقه متوسط تجاري و بازرگاني و تحول در ابعاد اقتصادي، اجتماعي ساخت سياسي نيز دگرگون شد و به صورت حركتي منظم در پاسخ به طبقه جديد عمل كرد. با توجه به اين كه در دوره قرون وسطي اقتصاد بشري به شكل اقتصاد كشاورزي و زمينداري
قبل از ورود به بحث لازم است به دو نكته اساسي اشاره كنيم: اول: ترسيم يك خانواده بدون نگاه به فرد و جامعه تصويري اشتباه و بي وجه است. در نهج البلاغه هم ميبينيم كه حضرت بارها و بارها با رد نگاههاي اسكوپيسمي، براي خانواده به تنهايي اصالتي قائل نيست و رمز بقا را در بطن جامعه بودن و با مردم بودن ميداند و انزوا و فرد گرايي را مرگ و فنا ميداند. (.خطبه 23؛ نامه 31؛ خطبه 216؛خطبه 88؛
روايات زيادي در خصوص حوادث آخرالزّمان و عصر ظهور وجود دارد كه در آن به ذكر وقايع و بيان مشخّصات شخصيّتهاي عصر ظهور پرداخته شده است. بخشي از اين روايات مربوط به علائم آسماني و زميني و بلايا و حوادث ناخوشايندي است كه در دورهاي قبل از ظهور رخ ميدهد؛ نظير جنگ و بيماريهاي اپيدمي و طاعون و دستهاي از اين روايات به بيان اوضاع اجتماعي و سياسي كشورهاي مختلف اشاره دارد و دسته&zw
صاحبنظران انقلاب اسلامي، مردم ايران را آغازگر حركت مسلمانان براي احياي عزت اسلامي و كوتاه كردن دست صليبيها و عوامل وابسته به آنان از كشورهاي مسلمان ميدانند. انقلاب در تونس، مصر، بحرين، ليبي و يمن بسياري را در منطقه و دنيا غافلگير كرد. عدهاي از اصل رخداد چنين حادثهاي با اين قدرت و سرعت متعجب شدند، ولي برخي تنها از سرعت وقوع و گسترش آن متحير شدند ولي منتظر وقوع آن بودند. ناظر
تمركزگرايي در سياستهاي رشد و توسعه اقتصادي، نابرابريهاي منطقهاي به دنبال داشته است. از ديدگاه تئوريك، نابرابري باعث بهره گيري نامتناسب از فضا، جابهجايي نيروي انساني و سرمايه، مهاجرت و افزايش شكاف ميان مناطق برخوردار و محروم، ميشود. هرچند نابرابريهاي فضايي در درجه نخست به قابليتهاي فيزيكي و ذاتي مناطق بستگي دارد، اما نظام اقتصادي، شيوه توليد و مبادله و چگون
وقايع مهم سياسي و اجتماعي ايران و مصر، اين دو كشور كهن و اثرگذار، بهنحو قابل توجهي با يكديگر گره خورده و تقارن يافتهاند. در قرن گذشته، آغاز مطالبات مشروطيت و پديد آمدن شورا و پارلمان در ايران و مصر، تقريباً با يكديگر همزمان بود و ايران پس از مصر، صاحب مجلس شورا گرديد. در نيمه قرن بيستم ميلادي، دو حادثه مهم در ايران و مصر روي داد كه ابعاد آنها مقياسهاي جهاني به خود گرف
كتاب خاطرات محمود عباس از جمله اسنادي است كه ميتواند براي محققين روند سازش و علاقمندان حوزه فلسطين مفيد باشد چرا كه عباس از جمله كليديترين مهرههاي روند سازش بوده است. اگرچه اين خاطرات بيشتر حول محور مذاكرات اسلو و قبل از آن دور ميزند ولي اطلاعات ناب آن درباره نوع نگاه مبارزان فلسطيني با گرايشات غيراسلامي و غيرجهادي، نحوه ارتباط آنها با گروههاي صهيونيست از ابتدا تاكنون و رون