تعداد بازدید : 4524748
تعداد نوشته ها : 10297
تعداد نظرات : 320
ابتدای کلام را متبرک و مزین به دو روایت وارده از ناحیه معصوم(ع) در ارتباط با موضوع مورد بحث میکنیم: حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) فرمودند: نعمتان مجهولتان الصحه و الامان: دو نعمت قدر و منزلتش نزد مردم آشکار نیست، سلامت و امنیت. نیز در فرمایش گهربار حضرت امام جعفر صادق(ع): ثلاثه اشیاء یحتاج الناس طرا الیها الامن و العدل و الخصب: سه چیز است که مردم به آنها نیازمندند: امنیت، عدالت و
توجه به اهداف دولت اسلامى، وظیفه و اختیار دولت را در زمینه (حجاب بانوان) روشن مى کند. ایجاد فضاى رشد و تعالى اخلاقى، برقرارى احکام دین، ترویج نیکى ها و جلوگیرى از زشتى ها، از اهداف دولت اسلامى است. (گسترش فرهنگ حجاب بانوان) نیز دولت مردان را در رسیدن به این اهداف یارى مى کند و بى توجهى به آن، دولت را در دست یابى به آن اهداف ناکام مى گذارد. افزون بر آن، دولت اسلامى مانند هر حکومتى مى تواند متخلفان
در این مقاله ابتدا به شرح مختصر سه کارکرد(به عنوان نمونه و مثال ) امور تربیتی درمدارس جهت نمایان ساختن اهمیت بالای امور تربیتی، پرداخته شده است. سپس باورهای سه مکتب فلسفی یعنی اگریستانسیالیم، ایدئالیسم و رئالیسم در باب آموزش و پرورش به طور خلاصه بیان شده است. ونهایتا هم گوشه ای از دیدگاه های تربیتی اسلام به عنوان یک مکتب فلسفی و تربیتی کامل و در ذیل آن دیدگاه ملاصدرا نسبت به انسان آورده شده است چر
آشنایی دقیق و کامل با زوایای شخصیت و افکار رجال شهیر و موثر مشروطه باید با عمق و جامع نگری همراه باشد. و برای دستیابی به شناختی کامل تر از اندیشه و عمل آنان، راه برای ظهور اسناد و اطلاعات تازه بازگردد. با نگاهی گذرا به برخی ستون تاریخی متاسفانه چنین برداشت می شود که برخی مورخان، در خوش بینانه ترین صورت، تمایل به این امر نداشته و در صدد نتیجه گیری عجولانه و واردساختن مجموعه ای از اتهامات به طرف مقا
"حجاب یا بکینی؟ گناه زن آمریکایی؟! " این عنوان مقاله ای است به قلم دکتر "هنری ماکوو ". نویسنده در این مقاله دربرابر "حیا " به عنوان ویژگی دختر جوان مسلمان سر تعظیم فرود می آورد، چنانکه احترامش را نسبت به زن مسلمان مخفی نمی کند، زیرا زن مسلمان زندگی خود را برای خانواده، تربیت و رشد فرزاندان متمرکز کرده است. در نقطی مقابل ناخوشنودی خود را از پیامدهای انحطاط ارزشها و هیجان های جنسی در زندگی دختران آم
انقلاب اسلامی ایران ارزشهایی فراموش شده را زنده کرد؛ ارزشهایی که تا دیروز در پس تاج و تخت پادشاهی به محاق رفته بود و کسی جرأت ابراز آنها را نداشت. انقلاب، ابعاد فردی و اجتماعی اسلام را جان تازهای بخشید و هویت آنان که در بطن انقلاب بودند با سرمشقی الهی از نو نوشته شد؛ مردم، مسئولان، دانشجویان، جوانان و... زنان. حضرت امام خمینی -معمار کبیر انقلاب- پرده از چهره فریب جاهلیت قرن بیستم
گستره هدایت قرآن دیروز، امروز و فردا، اینجا و آن جا ندارد، هر جا که انسان هست، قرآن هم آن جا حضوری نورانی دارد. این حضور از ژرفای وجود انسان آغاز شده و تا پهنای اجتماع جایی که قرار است انسان در آن جا به رشد و کمال برسد در بر می گیرد. بنابراین نباید تعجب کرد از این که که قرآن در همه عرصه ها و حوزه های زندگی انسان، در محیط خانواده، در محیط کار، در سطح اجتماع، در سیاست، در فرهنگ در تجارت و اقتصاد و..
انقلاب اسلامی ایران، انقلاب ارزشهاست و برای صیانت از ارزشها نیز باید از همه ابزارها استفاده کرد. در این میان ابزارهای فرهنگی نقش مهم و تأثیرگذاری دارند. غرب برای مبارزه با انقلاب اسلامی به شیوههای مختلفی روی آورده که نفوذ فرهنگی یکی از این شیوهها بود. غرب همواره کوشیده است با استفاده از ابزارهای فرهنگی همچون سینما، تلویزیون، مطبوعات و ... با ارزشهای اسلامی به مبارزه ب
1 . اگر تاریخ غرب امروز را سکولاریسم یا انتقال قدرت و مالکیت از کلیسا به دولت سیاسی بدانیم، بایستی از نقد اجتماعی، انتقال کارکردهای خانواده به دولت را نیز بعد دیگری از تاریخ غرب جدید بدانیم یعنی در واقع این دو جریان کلان دو بعد درونی و برونی تمدن غرب جدید را تشکیل می دهد که تکمیل کننده این تمدن نیز به شمار می آید و این دو جریان هنوز در درون تمدن غرب ادامه دارد هر چند که دچار مشکلات بسیار شده است .
یهودیان براساس تعلیمات تلمود معتقدند یهوه خدای اختصاصی یهودیان است و بقیه مردم جهان خدایی مجزا دارند. تعلیمات یهودیت قوم یهود را قومی برتر میداند. صهیونیسم برگرفته از واژه صهیون (کوهی در بیتالمقدس) ، نام یک جنبش سیاسی ـ یهودی است که با هدف بازگشت ملت یهود به سرزمین مقدس قدس آغاز شد. تفاوت اساسی میان دیدگاههای یهودی صرف و صهیونیسم در این است که در دیدگاه نخست بازگشت به سرزمین موعو
صدور و تصویب قوانین ضد اسلامی در غرب پس از حوادث یازده سپتامبر و گسترش پدیده اسلام فوبیا وارد فاز جدیدی شد و به دنبال آن حجاب که از ارکان اساسی ایمان زن مسلمان و سمبل عفاف وی محسوب می شود، در بعضی از کشورهای غربی با تهدید روبرو است.در گزارش حاضر به بررسی برخی از ابعاد این موضوع پرداخته شده است. ممنوعیت حجاب در مدارس فرانسه اولین بار تصویب قانون ممنوعیت حجاب در مدارس فرانسه سر و صدای زیادی ایجاد کر
،براساس قانون گسترش راهکارهای اجرایی عفاف و حجاب در جامعه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظایف قانونی وزارت راه و ترابری در زمینه " گسترش عفاف و حجاب " به شرح ذیل است: 1 - ترویج فرهنگ عفاف در حوزه وزارتخانه و نظارت بر رعایت حجاب اسلامی توسط شاغلان در آن وزارتخانه و ادارات تابعه در سراسر کشور. 2 - تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی برای هر یک از سازمانهای تابعه از قبیل: الف - سازمان هواپیمایی کشو
میرزا محمد حسین نائینی, فرزند شیخ الاسلام حاجی میرزا عبدالرحیم نائینی, از چهره های برجسته روحانیت و رهبران فکری شیعه, به سال 1277هـ.ق. در شهر نائین از توابع اصفهان در خانواده ای مشهور به دانش و نیک نامی, دیده به جهان گشود1. پدرانش نیز در آن دیار, در شمار پیشگامان دانش و فرهنگ, ادب و تقوا بوده اند2. وی پس از فراگیری مقدمات علوم دینی در زادگاهش, و درهفده سالگی, برای ادامه تحصیل, به اصفهان, که در آن
،براساس قانون گسترش راهکارهای اجرایی عفاف و حجاب در جامعه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظایف قانونی نیروی مقاومت بسیج در زمینه " گسترش عفاف و حجاب " به شرح ذیل است: 1 - نیروهای بسیجی پس از کسب آموزشهای لازم در بعد - نظارت اعم از محسوس و غیر محسوس - جامعه و مراکزی مانند «مدارس، دانشگاهها، مساجد و محلات و ادارات و ...» درباره مسئله عفاف بر اساس ضوابط قانونی اقدام کنند. 2 -
،براساس قانون گسترش راهکارهای اجرایی عفاف و حجاب در جامعه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظایف قانونی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در زمینه " گسترش عفاف و حجاب " به شرح ذیل است: 1 - ترویج فرهنگ عفاف در حوزه سازمان و ادارات تابعه در سراسر کشور و نظارت بر رعایت حجاب اسلامی توسط شاغلان آن سازمان. 2 - تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی توسط دفتر تدوین استانداردهای فنی و نظارت سازمان جهت: الف) دفاتر خدمات