تعداد بازدید : 4524856
تعداد نوشته ها : 10297
تعداد نظرات : 320
از جمله راه هايى كه براى اثبات حقانيت معصومين(ع) استفاده مى شود و يا لااقل مؤيد قابل توجهى در اين راستا به شمار مىآيد، احاطه ي آن ذات مقدسه (ع) به حوادث گذشته، حال و آينده است و در اين ميان وجود نازنين پيامبراعظم (ص) جايگاهى بسيار ممتاز و ويژه دارند. وقتى ما به روايات نقل شده از معصومين(ع) مراجعه مى كنيم، گويا كه هم اكنون در كنار ما در دنياى امروز بودهاند و اين بيانات را فرموده&z
از آغاز قرن چهاردهم، مكتب “سلفيه” بر سر زبانها افتاد و گروهى آن را به عنوان “دين” و “مذهب”، برگزيدند و خود را “سلفى” ناميدند و برخى، آن را “روش فكرى” براى رسيدن به حقيقت اسلام دانستند. براى روشن شدن مطلب، لازم است با تاريخچه “سلفيه” و شيوه تفكر و روش استدلال آنها در بحثهاى اعتقادى و فقهى بيشتر آشنا شويم. اينك بيان
اساسيترين موضوع در عرفان حلقه، اتصال به حلقههاي شبكهي شعور كيهاني است. بزرگترين ارمغاني كه عرفان حلقه به پيروان خود ميبخشد و مدعي است كه با اين ارمغان پيروانش را در مسير عرفان عملي قرار ميدهد و پيش ميبرد، همين اتصالات است. اما شعور كيهاني چيست؟ اتصال به آن چه معنايي دارد؟ و چگونه اين اتصال افراد را در مسير عرفان عملي قرار ميدهد؟ اين پرسشهاي اسا
از آن روي كه واژهِ مقدس "باب " (با تعابير مختلف ديگري كه دارد) دستاويزي براي ادعاهاي ناصواب عده اي در طول تاريخ مسلمانان به ويژه در قرن سيزدهم گشته و گمراهي و ارتداد بسياري را به دنبال داشت، در اين مقاله به بازخواني مسألهِ "باب " و مدعيان و مصاديق راستين آن پرداخته، تعدادي از مدعيان دروغين "بابيت " در عصر حضور و غيبت معرفي گرديده اند. مقدمه عنوان "باب " لقبي مقدّس دراحاديث
اجراي احكام و حدود اسلامي، برقراري نظم و امنيت و عدالت در جامعهي بشري، دفاع از كيان اسلام و امت اسلامي، اهداف و مسووليتهاي امامت از ديد همهي متكلمان اسلامي (اعم از سني و شيعي) است. متكلّمان اماميّه، علاوه بر اهداف و مسؤوليّتهاي ياد شده، تبيين درست شريعت و حفظ آن از خطر تحريف را ا
از آنجا كه ارتباطات هر فرد با ساير افراد در چارچوب نهادهاي اجتماعي صورت مي پذيرد نظري بسيار اجمالي و مختصر به چند و چون نهادها در جامعه آرماني مي افكنيم: الف- نهاد خانواده: در جامعه آرماني در راه تحكيم و تقويت بنيان خانواده و جلوگيري از متلاشي شدن اين واحد اجتماعي بسيار مهم سعي بليغ به عمل مي آيد. گذشته از اين، در اين جامعه هم تشكيل خانواده سخت مورد تشويق و ترغيب واقع مي شود و هم مي كوشند تا اين و
امروزه مهمترين عنصر سازمان، نيروى انسانى است و چون همه نيروهاى انسانى سازمان، كارآمد نيستند، از اينرو، نمىتوان به هر يكى از آنها، هر كارى را واگذار كرد، بلكه بايد افراد را بر اساس معيارهاى خاص گزينش كرد. بر اين اساس، مسئله شايستهسالارى مطرح مىشود. شايستهسالارى عبارت است از: واگذارى كارى به افراد، تحت شرايط، معيارها و شاخصهاى خاص. البته شايستهسالارى ا
* صرف پيدا كردن و ديدن حضرت مهدي عجل اللّه تعالي فرجه الشريف مهم نيست صرف پيدا كردن و ديدن حضرت مهدي عجل اللّه تعالي فرجه الشريف مهم نيست، آقايي گفته بود: شايد شما هم به خدمت آن حضرت مشرّف شده ايد و خيلي ها مشرّف شده اند. اگر مشرّف شديد، به آن حضرت نگوييد كه: «از خدا براي من زن، خانه، دفع فلان بيماري و يا امراض خصوصي و... بخواه»، زيرا اين ها چندان اهميت ندارد. هم چنين آقاي ديگري گفت: د
عبادت به قصد درمانِ روان نيست، بلكه به وسيله درمانِ روان از اعتقادات غير حق و به دست آوردن اعتقادات صحيح تازه ميتوان به عبادت موفق شد و بالاتر از تصحيح اعتقادات مگر عبادتي هست!؟ به تبع عبادت صحيح، روان هم درمان ميشود و ذيلاً روشن خواهد شد كه چگونه اولياء خدا اهل بيت عصمت عليهمالسلام دلها را درمان ميكنند. عبادت غير انساني [عمل]: وقتي صحبت از عبادت ميشود، بيشتر اع
تحول عظيميكه پس از ظهور اسلام در مسائل اجتماعي، از جمله مسئله زن و خانواده ايجاد شد، از پردامنهترين مباحث اسلامي است. با توجه به اينكه اين موضوع همواره معركه آرا و محور نظريههايي بوده و پرسشهاي بسياري را به خود معطوف كرده است، مطالعه تاريخي آن به بسياري از روشنگريها در اين باره كمك خواهد كرد. در اين نوشتار در صدد بيان تغييراتي هستيم كه اسلام در موضوع زن پد
مرحوم شيخ علياكبر نهاوندي(ره) در كتاب عبقريالحسان حكايتي را از قول مرحوم محمدباقر وحيد بهبهاني(ره) نقل ميكند كه: روزي بالاي منبر حديثي از كتاب الخرائج مرحوم راوندي براي مردم خواندم كهاي مردم! خوش به حال شما كه امام زمان غايب است! چون با ظهور آن حضرت، بساط عيش و نوش برچيده ميشود... همانطور كه حديث را تفسير ميكردم، ديدم چهرهها در هم شد و عده&zwnj
زندگى مشترك على و فاطمه عليهم السلام كامل ترين اسوه در مسايل خانوادگى است. آنچه در خانه ى زهرا عليهاالسلام صورت مى پذيرفت، جملگى از حكمت بى كران الهى الهام گرفته بود. از نظرگاه اسلامى، خانواده، هسته ى مركزى جامعه است. تشكيل خانواده، رهاوردهاى پرارزشى براى مرد و زن به ارمغان مى آورد. اولين رهاورد ازدواج، ارضاى صحيح نيازهاى مرد و زن است. از ديدگاه اسلام تأمين درست نيازهاى جنسى،نه تنها به هيچ وجه مذم
آنچه ميخوانيد گزيدهاي از درس اخلاق آيت الله قرهي، مدير حوزه علميه امام مهدي (عجاللهتعاليفرجهالشريف) است كه در مسجد حوزه علميه ياد شده، واقع در حكيميه پيرامون مقام والدين و ضرورت نكوداشت جايگاه آنها، ايراد شده است. در روايات اسلامي در رابطه با موضوع نيكي كردن اين طور آمده است: «لِكُلِّ بِرٍّ بِرٍّ» يعني براي هر نيكي در عالم، نيكي برتري وجود دارد
عفت، حيا و حجاب تدبيري است كه زن با نوعي الهام براي گرانبها كردن خود و حفظ موقعيتش در برابر مرد به كار ميبرد، زيرا او با هوش فطري و حس مخصوص خود درك كرده كه از نظر جسمي با مرد برابر نيست و اگر بخواهد با وي دست و پنجه نرم كند، از پس زور بازوي مرد برنميآيد. از طرفي زن، ضعف مرد را در همان نيازي يافته كه خداوند حكيم در وجود مردان نهاده است. زن خوب ميداند كه خداوند او را مظهر مع
پس از صدور حكم حكومتي مقام معظم رهبري در خصوص ابقاي حيدر مصلحي در راس وزارت اطلاعات، موضعگيري هاي متفاوتي را از سوي برخي شخصيتها و جريانات انحرافي شاهد بوده ايم. برخي اينگونه ابراز كرده اند كه بايد بررسي شود اين حكم مولوي بوده يا ارشادي ؟! اين موضوع هر چند با اما و اگر چند نفر مواجه شده اما از آنجا كه موضوع احكام حكومتي را مجددا در اذهان مطرح كرده، ضروري است تا بررسي كنيم كه اساسا حكم حكومتي چيست