تعداد بازدید : 4530229
تعداد نوشته ها : 10297
تعداد نظرات : 320
مفاهيم اصلى الف) معرفت علمى: اين مفهوم مبتنى بر اصول و قضاياى خاصى است كه به توصيف جهان واقعى مىپردازند و دربردارنده دستهاى از قضاياى وصفى و اخبارى هستند كه در آن موضوعات مورد مطالعه شامل پديدارهاى عينى و حقيقى مىباشند. ب) معرفتشناسى: معرفتشناسى به تحقيق درباره ماهيت و منشأ توجيه، باور، معرفت و انواع معرفت، و مسائل پيرامون آن نظير فهم، دليل، داورى، حدس، تخيّل و آموختن اطلاق مىشود. ج) معرفت پوزيتيو
مفهومشناسي ------------------- 1. ماده و جهت مشهور منطقدانان در اينكه ماده را همان كيفيت نسبت بر مقياس نفسالأمر و واقع ميدانند، نقطه مشتركي مييابند؛ اما برخي بر اطلاق آن تأكيد دارند. (رازي، 1384: 1/ 179؛ كاتبي، 1384: 273؛ شيرازي، 1380: 77) و برخي از اطلاق آن دست برداشته، آن را مقيد نمودهاند؛ به اين صورت كه مواد قضايا را منحصر در سه ماده وجوب، امكان و امتناع مي&z
بيتالغزل اين نوشتار با بخشي از پيام نوروزي رهبر معظم انقلاب آغاز ميگردد كه: از جمله اساسي ترين كارهاي دشمنان ملت ما و كشور ما در مقابله با كشور ما، مسائل اقتصادي است. البته در عرصه فرهنگي هم فعالند، در عرصه سياسي هم فعالند، در عرصه انحصارات علمي هم فعالند، اما در عرصه اقتصادي فعاليت بسيار زيادي دارند. همين تحريم هائي كه دشمنان ملت ايران زمينهسازي كردند يا آن را بر عليه ملت ايران
عهد قديم قوم اسرائيل را قوم برگزيده خدا مى داند و از سوى ديگر، در تاريخ يهوديت گاهى از برگزيدگى قوم، برترى قوم اسرائيل نسبت به ساير اقوام برداشت شده است و حتى در كشور اسرائيل قوانينى وضع و اجرا شده كه حاكى از تبعيض نژادى است. اما همان طور كه گذشت، افراد زيادى از ميان يهوديان، انديشه قوم برتر و تبعيض نژادى را رد مى كنند. آيا منشأ اين انديشه عهد قديم است؟ همان طور كه گذشت برخى از نقادان جديد معترفند
در مقر مشترك فرماندهي سپاه و ارتش، فرماندهان عملياتي گرد آمده اند . ساعت 22 و 28 دقيقه روز شنبه اول خرداد ماه است . مرحله سوم عمليات بيت المقدس به نام نامي حضرت ختمي مرتبت پيامبر اكرم نامگذاري شده در ساعت 30و22 با رمز « يا محمد بن عبدالله « با طنين صداي برادر محسن رضايي عمليات شروع مي شود . تا ساعت 23و20 دقيقه جز لشكر دوم نصر هيچ يك از لشكر هاي فتح قدس و فجر درگيري نداشته و در حالت پيش
هيچ به تخريب تدريجي معماري و بافتهاي سنّتي شرقي و اسلامي و جايگزين معماري مدرن با اشكال هندسي مدرن انديشه كردهايد؟ ميان اشكال هندسي مقدّس، انرژيها و نيروهاي معنوي و روحاني و معماري رابطه ويژهاي وجود دارد. در هماهنگي ميان انسانها، معماريهاي خاص و نيروهاي معنوي و تقاطع آنها، انسانها در زير باراني از نيروهاي معنوي ميبالند و از دسترس نيروهاي شرور د
نامگذاري دهه چهارم انقلاب با نام دهه پيشرفت و عدالت واكنشهاي را در ميان جامعه دانشگاهي كشور در پي داشت. از يك سو اين پرسش مطرح شد كه در ادبيات تئوريك همواره دو مسئله توسعه و عدالت در تقابل با هم تلقي ميشوند، اين بار چرا پيشرفت در كنار عدالت قرار گرفته است. به عبارت ديگر توسعه و پيشرفت چه نسبتي با هم دارند؟ و توسعه چه ميزان از معناي مفهومي پيشرفت را در بردارد. از سوي ديگر نيز اين
وقتي صحبت از ورزش و رقابت به ميان ميآيد، ذهن بسياري از افراد ناخودآگاه و غيرارادي معطوف به فوتبال ميشود. فوتبالي كه اين روزها ويترين آراسته و فريبنده ورزش كشور ما شده است، ولي متاسفانه اين ويترين سالهاست بدون تغيير مانده و گرد و خاك زيادي روي آن نشسته است. فوتبال كشور ما در اسم حرفهاي است، اما رسما نشاني از حرفهايگري در آن ديده نميشود. شاهد اين مدعا هم جري
يكي از راه هاي نزديك شدن زوج ها به هم، بحث كردن مي باشد. در واقع، بحث و گفت و گو از نمادهاي ابراز عشق و محبت است كه اگر در راه درست هدايت شود، براي تداوم زندگي مشترك سودمند مي باشد. با رعايت موارد زير ميتوانيد بحث و گفت و گو با همسرتان را سازنده و مفيد گردانيد: - وقتي كسي مي گويد: "مي خواهم با تو صحبت كنم. " اين جمله خود به خو
از آنجا كه تاريخ بستر پرورش و رشد انسان ميباشد، يكي از منابع مهم هويت او تلقي ميشود. اينكه با چه رويكردي به تاريخ بنگريم، نتايج متفاوتي از آن دريافت ميكنيم. رويكرد ديني و رويكرد مادي، دو نگرش كلي و اساسي به تاريخ هستند كه تفاوتهاي مهمي دارند. از منظر ديني، عوامل معنوي، قدسي و غيبي در كنار عوامل مادي و محسوس و بلكه بيشتر از آنها در سرنوشت و جهتگيري كلان تاريخ تأثيرگذار
اين تحقيق به نقش قناعت در زندگي ميپردازد. مباحثي از جمله معناي قناعت، شرايط لازم براي تحقق آن، عوامل ايجاد و تقويت آن، آثار آن در زندگي و فنون دستيابي به قناعت در حيات اجتماعي است. هدف اين پژوهش، يافتن راهكار مناسب براي دوري از حرص، آرامش و نشاط اعضاي خانواده، رفع نيازمنديها در ابعاد مختلف، آسايش و برخورداري از زندگي مادي و معنوي، اصلاح نفس، پيدا كردن عزّت و رسيدن به سعادت و خوشب
فلسفه سياسي، هرگونه تأمل عقلي از چيستي زندگي و نظم سياسي، تعيين جهت و هدف و غايت آن و بيان اصول سامان دهي جامعه و حكومت و تحقق آنها مي باشد. دوره معاصر ايران از آغاز تاكنون از عدم حاكميت يك تفكر فلسفي بر اركان، اجزاء و مباني زندگي سياسي خود رنج برده و فقدان آن، جامعه سياسي ايران را دچار تشتتات فكري و ذهني عميق و گاه با بحران هاي جدي روبهرو ساخته است. پرسش، آن است كه ريشه بي ثباتي در ايران مع
رويكرد اشاعره نسبت به مسأله شرور، نيست انگارانه و رويكرد متكلمان معتزلي شيعي پيش از خواجهنصير، هستي انگارانه بوده است؛ اما پس از وي، ديدگاه آنان متفاوت بوده است. از ميان فيلسوفان، فارابي نخستين كسي است كه به اين مسأله پرداخته، ميان شرور طبيعي و ارادي تفاوت گذاشته است. پس از او ابنسينا با نگاه نيستي انگارانه بصورت مفصل با تشقيق شقوق و بيان احكام هركدام بصورت جداگانه به اين م
سحر و جادو و بستن بخت، از امورى است كه واقعيت دارد؛ البته يادگيرى و ياد دادن آن حرام است. وجود چنين نيروهايى به مقتضاى نظام دنيا مى باشد كه تزاحم ميان زشتىها و پليدى ها وجود دارد و همچنان كه انسان هاى شيطانصفت و زشتكار وجود دارد، جنهاى پليد و آزاردهنده نيز وجود دارد. گرچه سحر و جادو واقعيت دارد، ولى نيامدن خواستگار براى دختر، اصلاً دليل بسته شدن بخت نمى باشد
يكي از چالش هاي فكري آشكار ميان تفكر غالب در انديشه اسلامي از يكطرف و تفكر سياسي غالب در غرب مدرن - يعني ليبراليسم - از طرف ديگر چگونگي تبيين رابطه دين و دولت است. جان لاك از جمله اصلي ترين پايه گذران ليبراليسم است كه مستقلاً به اين موضوع توجه كرده است و سعي دارد در اين رابطه استدلال هايي را ارائه دهد. اين مقاله در صدد است با تكيه بر كتاب "نامه اي در باب تساهل " ضمن تشريح ديدگاه او در اين باب آنرا
يكي از چالشهاي پيش رو در مسيردرمان، انتخاب مناسبترين و مؤثرترين روش دارو درماني كه در عين حال بهينه نيز باشد، در مورد هر بيمار است. نظر به تغييرات مكرر علوم پزشكي و دارويي در كنار داشتن اطلاعات تخصصي دارويي روز، تسلط بر انواع داروها و فرآوردههاي دارويي موجود از نظر تفاوتهاي اثر بخشي، عوارض، روش مصرف، شكل دارويي و مقدار دارو در هر شكل، امري ضروري است. از ديگر سو به دليل تعدد