تعداد بازدید : 4524842
تعداد نوشته ها : 10297
تعداد نظرات : 320
خصومت مداوم و بی پایان ایالات متحده با جمهوری اسلامی ایران ریشه در چه چیز دارد؟ آیا کشمکش میان این دو کنشگر تنها بر سر موضوعات سیاسی و بین المللی همچون پرونده هسته ای یا صلح خاورمیانه بوده و آیا در صورت عقب نشینی احتمالی دولت ایران از مواضع خود در موضوعات مذکور و گردن نهادن به خواست ابرقدرت جهانی، عمر این کشمکشِ دیرپا خاتمه خواهد یافت و راه برای تعامل دوستانه طرفین هموار خواهد گردید؟ طی سه دهه ای
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و الصلوة و السلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین سیدنا و نبینا محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین. مقدمه: --------- تقیه از کلماتی است که نه تنها علماء و دانشمندان در استعمالات و گفتگوهای خود بکار میبرند بلکه تودهی مردم نیز با مفهوم اجمالی آن آشنا و به لحاظ مشروعیتی که دارد آنرا مورد عمل قرار میدهند،
امامان شیعه علیهم السلام، اسوه و الگوی فکری، اعتقادی، عملی و اخلاقی هستند و راه نجات، در پیروی از آنان است و ائمه، در تمام جهات، رای ما مقتدا و نمونه و «امام»اند، در قول و فعل، در اخلاقیات و اجتماعیات، و بالاخره در همه چیز. به فرموده امام علی علیه السلام: «انظُروا اهل بیت نبیکم فالزموا سمتهم و اتبعوا أثرهم.(1) از بین همه مسائل، حیات حضرت علی بن موسی الرضا علیهماالسلام و ابعا
امام رضا علیه السلام میفرماید: « لا یستکمل عبد حقیقه الایمان حتی تکون فیه خصال ثلاث: التفقه فی الدین و حسن التقدیر فی المعیشه، و الصبر علی الرزایا (1) ؛ تا سه خصلت در انسان نباشد، حقیقت ایمان او کمال نباید: ژرف شناختن دین، اندازه داشتن در زندگی و پایداری در مصیبتها.» از شاخههای اصل محدودیت در مصرف، تقدیر در (معیشت) زندگی است. این اصل، در کلمات پیامبر اکرم صلی الله علیه و
امامان پاک ما در میان مردم و با مردم میزیستند،و عملا به مردم درس زندگی و پاکی و فضیلت میآموختند،آنان الگو و سرمشق دیگران بودند، و با آنکه مقام رفیع امامت آنان را از مردم ممتاز میساخت،و برگزیده خدا و حجت او در زمین بودند در عین حال در جامعه حریمی نمیگرفتند،و خود را از مردم جدا نمیکردند،و به روش جباران انحصار و اختصاصی برای خود قائل نمیشدند،و هرگز مردم را به بردگی
*ضرورت توجه به چگونگی تحول در علوم انسانی نخبگان حوزه و دانشگاه خوشبختانه مدتی است به موضوع تحول در علوم انسانی پرداخته و تا اندازهای در سخنان و نوشتههای خود ضرورت تحول در این علوم را مطرح کردهاند ولی با اینکه جمع زیادی از نخبگان بر این تحول مبارک اصرار دارند تقریبا در همه مقالها، تحلیلهای راهبردی برای فهمِ چگونگی تحول در علوم انسانی به چشم نمیآید. *اولویت تحول
پایگاه خبری المنار لبنان، در گزارشی به بررسی سفر "محمود احمدینژاد " رئیسجمهور کشورمان به لبنان پرداخته و پیامدها و نتایج این سفر را بررسی میکند. "نادر عزالدین " نویسنده این مقاله ضمن اشاره به شرایط منطقهای و جهانی، این سفر را یک سفر تاریخی میداند که نتایج مثبت بسیاری به همراه داشته است. بر اساس این گزارش، انتظار میرود سفر محمود احمدینژاد به لبنان که به اخت
رویارویی مستکبران و مستضعفان قدمتی به طول تاریخ خلقت داشته است و در قرآن کریم نیز شواهد تاریخی بسیاری دال بر این امر وجود دارد. و این دو گروه در ازای تاریخ به تقابل و منازعه با یکدیگر برخاستهاند، در عصر کنونی تقابل فرهنگ این دو گروه به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران و استکبار جهانی (آمریکا و صهیونیسم) در حال شکلگیری است. به دلیل عدم قدرت در جنگ نظامی و سخت علیه جمهوری اسلامی، دشمنا
عبدالعظیم حسنی میگوید که حضرت رضا(ع) به او فرمودند: ای عبدالظیم؛ از طرف من به دوستانم سلام برسان و به آنها بگو: شیطان را بر خود مسلّط نکنند. و ایشان را دستور بده به راستگویی و امانتداری، و امر کن که سکوت را پیشه خود سازند و از مجادله با یکدیگر خودداری کنند، با روی خوش یکدیگر را ملاقات کنند، و به زیارت هم بروند که همانا این عمل باعث تقرّب به من میباشد. درّنده خویی نداشته باش
عنایت حضرت در پیِ ایجاد سنخیّت چنان که میدانیم خداوند متعال، فیّاض علی الإطلاق است، اگر مقتضی افاضه، موجود باشد، او در عطا و فیض بخشیدن بخل روا نمیدارد. حضرت ولیّعصر(ع) نیز مظهر صفات علیای خداوند هستند، بنابراین خداوند فیّاض بالذّات است و ایشان فیّاض بالعرض. از این رو، اگر کسی مقدّمات تشرّف را به گونه صحیح فراهم سازد، آن حضرت افاضه میکنند و او را به این مرتبه نایل می&
مشروح بیانات معظم له را در جمع علما و مدرسان و فضلاى حوزهى علمیهى قم، در خجسته سالروز میلاد حضرت مهدى(عج) که در تاریخ 1370/11/30ایراد گردیده است: بسماللَّهالرّحمنالرّحیم الحمدللَّه ربّ العالمین والصّلاة والسّلام على سیّدنا و نبیّنا ابىالقاسم محمّدو على اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین المکرّمینسیّما بقیّةاللَّه فىالأرضین ارواح الع
انقلاب اسلامی ایران باعث دگرگونی عظیمی در زمینههای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران شد و تأثیری شگرف در سطح جهانی به وجود آورد. با وجودی که انقلابهای بسیاری در جهان روی داده ولی انقلاب اسلامی ایران به دلیل روح دینی و ظلمستیزی و حمایت از محرومان جامعه و به خصوص مبارزه با قدرتهای شیطانی منحصر به فرد است. این انقلاب مورد توجه و تجزیه و تحلیل و حمایت و استقبال اندیشمندان و انقلابی
حضرت رضا علیه السلام در سال 183 هجری قمری عهده دار امامت شد و مدت امامتش بیست سال به طول انجامید. دوران امامت پیشوای هشتم از نظر سیاسی و فرهنگی از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار بود. روند تحولات سیاسی و فرهنگی جامعه ی اسلامی در این مقطع بگونه ای بود که افکار عمومی را بیش از پیش متوجه مکتب اهل بیت علیهم السلام می کرد. شرایط سیاسی: هارون، خلیفه مقتدر عباسی می پنداشت پس از به شهادت رساندن موسی بن جعفر
یکی از مباحث مهم در امامشناسی، علم و دانش اهلبیت (ع) است که این علم و دانش جامع، کامل، گسترده و وسعت آن شامل «ما کان» و «ما یکون» و «ما سویالله» است و هر چه را که بشر قدرت تصور آن را داشته باشند یا نداشته باشد، در گستره علم و دانش آن بزرگواران است و به طور کلی هیچ نقطه مجهول و مبهمی در علم و دانش آن حضرات وجود ندارد؛ چرا که لازمه حجت خدا و خلیف
نعمت وجود حرم امام رضا ـ علیه السّلام ـ در ایران حرم مطهر حضرت امام رضا ـ علیه السّلام ـ نعمت بزرگ و گرانقدرى است که در اختیار ایرانى هاست، عظمتش را خدا مى داند، به حدّى که امام جواد ـ علیه السّلام ـ مى فرماید: « زِیارَةُ أَبى أَفْضَلُ مِنْ زِیارَةِ الْحُسَیْنِ ـ علیه السّلام ـ؛ لأِنَّ الْحُسَیْنَ ـ علیه السّلام ـ یَزُورُهُ الْعامَّةُ وَ الْخاصَّةُ، وَ أَبى لایَزُورُهُ إِلاَّ الْخاصَّةُ. &ra
جایگاه منطقه گرایی در سیاست خارجی ایران چیست ؟ دیدگاه های غالب در ایران اساساً تمرکز بر منطقه گرایی به خصوص بر خاورمیانه عربی را به دلیل وجود ساخت متفاوت قدرت و سیاست و همچنین تفاوت های ساختاری فرهنگی – اجتماعی بین ایران و کشورهای منطقه امری مشکل و بدون فایده می بینند . نویسنده ضمن اینکه منطق چنین بحثهایی را می پذیرد معتقد است که تقویت چنین طرزتفکری ، سیاست خارجی ایران را منفعل کرده و ب