تعداد بازدید : 4526537
تعداد نوشته ها : 10297
تعداد نظرات : 320
بعضي از افعال و اعمال اختياري كه توسط انسانها صورت مي گيرد، مانع دستيابي آنها به سعادت و رستگاري و عاملي است جهت رسيدن آنها به شقاوت و بدبختي. خداوند متعال و ايمه اطهار عليهم السلام به اين نوع افعال كه مانع سعادت و عامل بدبختي فرد و جامعه است، راهنمايي كرده اند. 1- اعراض از ياد خدا پروردگار رحيم در قرآن كريم مي فرمايد: « وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِى فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكاً وَ نحَْشُرُه
فشار قبر يكي از حقايقي است كه مؤمنان به آن اعتقاد دارند. منظور از قبر، قبر ظاهري افراد نيست؛ زيرا در مكاني كه ميت دفن ميشود هيچ تغييري ايجاد نميشود، علاوه بر اين كه عدهاي به گونهاي ميميرند كه جسد آنان از بين ميرود و يا هرگز دفن نميشوند تا آن كه بدنشان از بين ميرود. در روايتي از امام صادق (عليهالسلام) از حال شخصي پرسيده ميشود كه بعد از كشت
آيت الله العظمي بهجت; برخلاف همگنان سنتي خود در حوزه علميه قم، از منظر ايجابي به سياست مي نگريست و واجد آرايي مهم در اين باره بود. او كه در سال هاي مشروطه دوم روانه حوزه علميه نجف گرديد از نزديك با رهبران مشروطه و مشروعه خواه آن ديار، آشنا و از آنان گفته هاي مهمي نقل نمود كه امروزه ارزش تاريخي دارد. او پس از بازگشت به ايران، سال هاي انتقال قدرت در عصر جمهوري اسلامي را مشاهده و از نزديك با مسائل و
كندوكاو در آيات حجاب, آن هم يك جا و همه سونگرانه, براى اهل نظر و فقه پژوهان, مى تواند ره گشا و پرفايده باشد و آنان را در دستيابى به زواياى گوناگون اين گزاره مهم اجتماعى, رهنمون سازد. كنار هم گذاردن آيات حجاب و درنگ بر روى آنها و توجه به آغاز و پايان نشانه هاى پيوسته و ناپيوسته هر يك از آيات, بسيار روشن گر خواهد بود و ره گشا,كه در ضمن بحث,به اين نكته اشاره خواهد شد. نكته شايان توجه اين كه:در كنار ه
الإمامُالصّادقُ عليه السلام - لِابْنِ سِنانٍ - : سَتُصيبُكُم شُبْهةٌ فَتَبقَونَ بلا عَلَمٍ يُرى ولا إمامِ هُدىً ، لا يَنْجو مِنها إلّا مَن دَعا بدُعاءِ الغَريقِ . قلتُ : وكيفَ دُعاءُ الغَريقِ ؟ قالَ : تقولُ : يا اللَّهُ يا رحمانُ يا رحيمُ ، يا مُقلِّبَ القلوبِ ثَبِّتْ قلبي على دِينِكَ . فقلتُ : يا مُقلِّبَ القلوبِ والأبصارِ ثَبِّتْ قلبي على دِينِكَ ! فقالَ : إنّ اللَّهَعزّ
هيچ كس را توان معرفت زهراي مرضيه نبوده و نيست، جز پروردگار هستي و خاصان اولياي او، كه بلنداي شناخت او، پرندهاي تيزپرواز ميطلبد رها شده از تمامي قيدها و بندها . كه فاطمه سري است از اسرار الهي . بزرگ بانوي جهان اسلام به عنوان برترين زنان عالم همواره در كلام حضرات معصومانعليهم السلام به ويژه پيامبر گرامي اسلام مورد توجه و عنايتخاص بوده است; گاهي از او به عنوان برترين زنان عالم و گ
اعوذبالله من الشيطان الرجيم(1) بسم الله الرحمن الرحيم. قل يا ايها الكافرون. لااعبد ما تعبدون. و لا انتم عابدون ما اعبد. و لا انا عابد ما عبدتم. و لا انتم عابدون ما اعبد. لكم دينكم ولي دين. (كافرون/ 1-6) سوره مباركه قل يا ايها الكافرون كه به نام سوره "جحد " هم خوانده مي شود از سور كوچك قرآن است و مانند اكثر سوره هاي كوچك قرآن، مكي است يعني در مكه معظمه نازل شده است. در دوره اي كه پيغمبر اكرم هنوز د
خداوند متعال، در هر دوره اى، براى جلوگيرى از فساد زمين و تباهى بشر، كه در لجن زار خرافه و انديشه هاى برآمده از آن، به وقوع مى پيوندد، رسولى را برانگيخت، تا بر روشنى مشعلهاى پيشين توحيد بيفزايد و مشعلهايى را در جاى جاى هستى برافروزد.اين نورافشانى بزرگ، بر بام زمين و در مشرق (جان)ها، به دست آخرين فرستاده خدا، محمد مصطفى(ص) بود. خرافه، تاروپودِ خردها را درهم تنيده بود. هر روز و هر آن، بر تار تنيدگى خ
الف- غريزه در انسان غرايزى وجود دارد كه گاهى دچار افراط يا تفريط مىشود، پس بايد راههاى تعديل آنها را شناخت. امام على عليه السلام در گفتارى مىفرمايد: خداوند فرشتگان را به عقل اختصاص داد (و آنها تكويناً محكوم به اطاعت عقل هستند) و حيوانات را به شهوت و غضب، اختصاص داد. (و آنها به طور تكوينى محكوم به ارضاى غرائز حيوانى هستند) اما انسان را با اعطاء عقل و خشم و شهوت شرافت بخشيد. پس هرگ
تاريخ دقيق ولادت حضرت امالبنين(س) در هيچ يك از كتب معتبر تاريخي و روايي درج نشده است اما در صفحه 354 «عمدة الطالب» آمده است: علي(ع) به برادرش عقيل ـ كه نسبشناس بود ـ فرمود: «ينظر إلي إمرأة قد ولدتها الفحولة من العرب لأتزوجها فتلد لي غلاماً فارساً» زيرا هدف امام علي(ع) از ازدواج با امالبنين(س) ولادت فرزنداني شجاع و دلير بود. البته در صفحه 15 «ال
اين مقاله با رويكرد تحليلي و با هدف بيان وظايف دولت ديني نگاشته شده است. عدالت هماره به مثابه ارزش فردي و اجتماعي، مورد تقديس قرار ميگيرد و فيلسوف سياسي نميتواند نسبت به آن بيتفاوت باشد. پرسش اصلي اين مقاله، عبارت است از: بررسي نسبت ميان قدرت سياسي و عدالت. براي پاسخ به اين پرسش، دو رويكرد مطرح است؛ بحث نقلي و مستند به آيات و روايات، و رويكردي جامع و همهنگر بر اساس تبيين فل
تعاريف لغوي از واژه ولايت واژه ولايت در "ولايتفقيه " به همان مفهومي است كه در لغت و عرف رايج به كار ميرود و همرديف واژههايي مانند "امارت "، "حكومت "، "زعامت " و "رياست " است. ولايت به معناي امارت درباره كسي گفته ميشود كه بر منطقهاي حكمراني كند و منطقهاي را كه زير پوشش حكومت اوست نيز ولايت و امارت گويند. مانند "ايالات يا ولايات متحده آمريكا " و "امارات عربي متحده
در مقابل صالحان، طالحانى هستند كه شيطان از دور، آنان را وسوسه مى كند، قلبشان منزل او مى شود و بالاخره با دست و بدنشان هم تماسى برقرار كرده و مصافحه مى كند. قرآن حكيم، هر سه گروه را بيان كرده است: آنها كه از راه دور، تحت كنترل شيطان هستند و شيطان در قلبشان وسوسه كرده آنها را فريب مىدهد، در آياتى از قبيل: "ان الشياطين ليوحون الى اوليائهم " بيان شده است. گاهى در ذ
عرفان حلقهي كيهاني در آموزههاي خود مقابل قرآن كريم ميايستد و نمونههاي بسيار اين موضوع در كتابهاي «عرفان كيهاني و انسان از منظري ديگر» به چشم ميخورد كه در اين باره به بحث عدم شناخت خداوند، ميتوان اشاره كرد. دراصل 59 اساسنامهي عرفان كيهاني آمده است: «انسان نميتواند عاشق خدا شود، زيرا انسان از هيچ طريقي قادر به فهم او نيست
اينجا مسجد فاطميه است. در و ديوارش، سجاده و محرابش و مهر و تسبيحش بوى آشناى يار مى دهد. چه غلغله اى است اينجا.آسمان چه نزديك است به زمين. وه كه چه رايحه اى عطرافشان است. دستها به سوى آسمان، دلها پر از اطمينان، همه از تعلقات رها،دلها صاف و بى ريا، چشمها بارانى، جسمها رضوانى و در يك كلام همه چيز رنگ خدايى دارد. پير مراد عاشقان و سلسله جنبان عارفان در محراب به نماز ايستاده و پژواك صداى لرزانش دلها را
جناب شيخالائمه حضرت امام صادق عليهالسلام در روايت شريفي ميفرمايند: «غلاء السعر يُسيءُ الخُلق و يُذهِب الأمانة و يَضجُرُ المرءَ المسلم1» به اين معنا كه «گراني قيمتها اخلاق و رفتار مردم را بد ميكند. امانتداري را از بين ميبرد و مردم مسلمان را در فشار و سختي به ستوه ميآورد.» تأكيدي كه نشاندهنده آثار سوء عقبماندگي اقتصا