تعداد بازدید : 4524866
تعداد نوشته ها : 10297
تعداد نظرات : 320
پس از صدور حكم حكومتي مقام معظم رهبري در خصوص ابقاي حيدر مصلحي در راس وزارت اطلاعات، موضعگيري هاي متفاوتي را از سوي برخي شخصيتها و جريانات انحرافي شاهد بوده ايم. برخي اينگونه ابراز كرده اند كه بايد بررسي شود اين حكم مولوي بوده يا ارشادي ؟! اين موضوع هر چند با اما و اگر چند نفر مواجه شده اما از آنجا كه موضوع احكام حكومتي را مجددا در اذهان مطرح كرده، ضروري است تا بررسي كنيم كه اساسا حكم حكومتي چيست
«قَالَ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ (ع): مَنْ لَمْ يَكنْ لَهُ وَاعِظٌ مِنْ قَلْبِهِ وَ زَاجِرٌ مِنْ نَفْسِهِ وَ لَمْ يَكنْ لَهُ قَرِينٌ مُرْشِدٌ اسْتَمْكنَ عَدُوَّهُ مِنْ عُنُقِه» (شافي، صفحهى 652) فى الفقيه، عن الصّادق (عليهالسّلام) [حضرت امام جعفر صادق عليهالسّلام فرمودند]: «من لم يكن له واعظ من قلبه و زاجر من نفسه و لم يكن له قرين مرشد استمكن عدوّه من ع
مختار كيست؟ مختار بن ابى عبيدة بن مسعود بن عمرو بن عمير بن عوف بن قسى بن هنبة بن بكر بن هوازن؛(1) از قبيله ثقيف؛ كـه قبيله مشهـور و گستردهاى از هـوازن، از اعراب منطقه طائف اسـت، ميباشد.(2) كنيهاش ابواسحاق(3)؛ و لقـبش كـيـسـان بود كه فـرقـه كـيـسـانيه منسوب به او است. كيسان به معناى زيرك و تيزهوش است.(4) طبق روايتى، اصـبـغ بـن نـبـاتـه، از يـاران امـيـرالمـؤمـنين مىگوي
* "حجاب " چيست؟ حجاب يعني زن در معاشرت با مردان، اندام و زيباييها جذبكننده خود را بپوشاند و جلوهگري و جلب توجه نكند و رابطه او با ديگران رابطه انساني و نه جنسيّتي باشد. حجاب، كنترلكننده و جهتدهنده به تمايلات و گرايشات دروني است؛ و بههمين دليل زمينه تمركز فكري و روحي را براي پرداختن به امور حياتي و اساسي در زندگي ايجاد ميكند. فردي كه بهدنبال خودنمايي
حضرت فاطمه عليهاالسلام اگرچه نمونه كامل يك زن مسلمان در تمام اوصاف و كمالات اسلامي به ويژه در حجاب و عفاف بود، ولي مسائل سياسي و اجتماعي را نيز در مواقع حساس ناديده نميگرفت، مخصوصاً در ولايت اميرالمؤمنين و به يغما رفتن فدك، [اين بعدها نيز در بخش سياسي و اجتماعي، به طور مستقل بحث شده است.] با خليفه غاصب وقت و دارو دستهاش به مبارزه پرداخت و در مجامع عمومي به مناظره نشست، ولي در عين حال ه
آية اللّه العظمي بهجت جوامع الكلم عصر حاضر بحث در شخصيت بزرگواري مانند آية اللّه بهجت قدس سره كار دشواري است زيرا اين بزرگوار جزء جوامع الكلم عصر ما بود. هر انسان صالحي كلمه الهي است و كلمات الهي يكسان نيستند، هركدام از هر نامي از نام هاي پر بركت خدا هستند ولي جوامع الكلم مظهر نام هاي برترند. آن چه جوامع الكلم اصيل و كامل است، آن انسان معصوم است ولي شاگردان انسان معصوم در سايه علم صائب و عمل صالح،
امام خميني(رحمت اللّه عليه) مي فرمايند: برداشتهايي كه از انتظار فرج شده است؛ بعضي اش را من عرض مي كنم. بعضي ها انتظار فرج را به اين مي دانند كه در مسجد، در حسينيه، در منزل بنشينند و دعا كنند و فرج امام زمان ـ سلام الله عليه ـ را از خدا بخواهند. اينها مردم صالحي هستند كه يك همچو اعتقادي دارند. بلكه بعضي از آنها را كه من سابقاً مي شناختم بسيار مرد صالحي بود، يك اسبي هم خريده بود، يك شمشيري هم داشت و
هر مكتب و يا آموزه عقيدتي، به مقداري كه ظرفيت اصلاح مردم و ايجاد تحولات مثبت در جامعه را داشته باشد، به همان ميزان ميتواند زمينه سوء استفاده راهزنان و فرصت طلبان را داشته باشد. آموزههاي خاص تشيع، مانند انتظار، شهادت طلبي و موعودباوري هم از اين مقوله استثناء نيست؛ پيروان فرقه بابيه با استفاده از فضاي خاص سياسي و اجتماعي داخلي و خارجي كه در زمان بروز آن فرقه وجود داشت اين آموزهها ر
لغزش خواص ّ در برابر دنيا تصميم گيري خواص در وقت لازم، تشخيص خواص در وقت لازم، گذشت خواص از دنيا در لحظأ لازم و اقدام خواص براي خدا در لحظه لازم كه بايد حركت لازم را انجام داد، اينهاست كه تاريخ را نجات مي دهد. ارزشها را نجات مي دهد، ارزشها را حفظ مي كند. در لحظأ لازم بايد حركت لازم را انجام داد. اگر گذاشتيد، وقت گذشت، ديگر فايده ندارد. رهبر معظّم انقلاب اسلامي * غدير و منزلت علي " خلافت و جانشيني
برقراري عدالت در جامعه اسلامي، كه شامل امنيت و رفاه اساسي نيز ميشود، در كنار رشد اقتصادي جامعه اسلامي و تأمين زمينههاي رشد معنوي براي آحاد شهروندان، وظيفهاي كليدي براي دولت اسلامي ميباشد. هرچند بحث عدالت، در جامعه اسلامي، از جمله بحث هاي رايج است، اما تاكنون در زمينه مفهوم روشن و اصول عدالت، كمتر تحقيق جامعي صورت گرفته است. قلمرو كاوش مقاله حاضر، محدود به چيستي و ماهي
1- هم جنسي و هم شكلي و اختلاط با كفار، تسلط و حكومت آنها را بر مسلمانان آسانتر مي سازد. [در محضر بهجت: 1/32] 2- اگر بي تفاوت باشيم و براي رفع گرفتاريها و بلاهايي كه اهل ايمان بدان مبتلا هستند دعا نكنيم، آن بلاها به ما هم نزديك خواهد بود.[همان: 1/97] 3- ائمه ما (عليهم السلام) دعاها را در اختيار ما گذاشته اند تا ما را غرق در نور ببينند. [همان: 1/189] 4-اگر بخواهيم محيط خانه گرم و باصفا و صميمي باشد،
انسان گاهي با افرادي با چنين اعتقاداتي برخورد مي كند، اما مي بيند روحيه نجيب و خيرخواهانه اي دارند. مثلا بعضي از مرتاضان پابرهنه راه مي روند و با جاروي نازكي مرتب جلوي پايشان را جارو مي كنند، كه مبادا مورچه اي را پايمال كنند! تا اين حد براي موجود زنده احترام قائل اند. با دين اين روحيات، انسان با خود مي گويد: آيا چنين انسان هايي با اين روحيه با صفا اهل بهشت نيستند؟ بايد بدانيم كه اگر كسي در شرايطي
ربا و رباخوارى در اسلام, از خطرناك ترين آفتهاى اجتماعى و از گناهان بزرگ به شمار رفته است, كه هرگز استثناپذير نبوده و قابل تخصيص نيست. زيرا در زبان شرع به گونه اى مطرح شده كه قبح ذاتى آن را مى رساند و هرگونه گناهى كه به قبح عقلى توصيف شود, از نظر فقاهت تخصيص بردار نيست, بلكه فراگير بودن و جاودانگى آن براى هميشه محفوظ است. و مواردى كه به نظر مى رسد استثنا گرديده, با دقت در متون روايات مربوط, روشن مى
ماجراي حكميت با خاتمه جنگ صفين، به پيدايش فرقه خوارج در جهان اسلام منجر گرديد. از آنجا كه بروز حوادث و رخدادها معلول علتهاي متعددي ميباشند كه در بستر مناسبات اجتماعي جامعه شكل گرفته و زمينه رشد مييابند، پديده خروج نيز از اين شرايط مبرّاء نبود. شناخت زمينههاي بروز اين پديده ميتواند نگرش سطحي كنوني به گروهي كه در برابر علي(عليه السلام) شعار «لاحكم الا لله» س
موعودگرايي و باور به سعادت آدمي در آخرالزمان و ظهور مردي دادگستر، در انديشههاي آييني و اساطيري همه اقوام و ملل و نيز تمامي فرق و نحل وجود دارد. موعودگرايي از جلوههاي مشترك باورهاي اقوام بشري است؛ اديان ابراهيمي تا اديان غير ابراهيمي به نحوي با موضوع «موعود» درگير بودهاند. در مسيحيت فرقه «مورمونها» و جريان «مسيحيت صهيونيزم» نمونهاي ا
بعضي از افعال و اعمال اختياري كه توسط انسانها صورت مي گيرد، مانع دستيابي آنها به سعادت و رستگاري و عاملي است جهت رسيدن آنها به شقاوت و بدبختي. خداوند متعال و ايمه اطهار عليهم السلام به اين نوع افعال كه مانع سعادت و عامل بدبختي فرد و جامعه است، راهنمايي كرده اند. 1- اعراض از ياد خدا پروردگار رحيم در قرآن كريم مي فرمايد: « وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِى فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكاً وَ نحَْشُرُه