تعداد بازدید : 4548451
تعداد نوشته ها : 10297
تعداد نظرات : 320
مصطفی محدثی خراسانی به مناسبت فرارسیدن ماه محرم شعری سروده است.این شعر که «خون خدا» نام دارد به شرح زیر است: مبارکباد بر آیینهها خورشید بر پروانهها آتش مبارکباد، خون خون خدا، در رگ رگ هستی مبارکباد این جوشش مبارکباد این مستی طنین مهر با نام تو در گوش زمین پیچید سحر در دشت جاری شد زمین در پاسخ تو دست یاری شد فروغ نام تو خورشید شد در معبر تاریخ زمین در قامت تو آسمان را دید عش
پاسخ متقابل؟ دفاع متقابل؟ پاتک متقابل؟ اینها واژه هایی است که به طور معمول برای مبارزه بی امان درجنگ نرم به کار برده می شود. جنگی که آغازگر عصری جدید در مبارزات رسانه ای است و بی تردید دراین مبارزه کسی پیروز می شود که کیفیت را بالا ببرد. هرچند که بومی شدن تولیدات هم نقش مهمی دراین موضوع دارد. ابزار این جنگ همه جانبه درمرحله اول رسانه هایی هستند که توانایی تنویر افکارعمومی را دارند. اما در زیر رده
پافشاری کلیساهای قرون وسطا با انحصاری کردن علم و دین در اختیار و خدمت کلیسا، باور استفاده ابزاری کلیسا از حربه دین در برابر حق آزادی، بهرهبرداری از علم و در نتیجه پیشرفت و سعادت بشر را در ذهن انسان غربی گسترش داد و تقویت بخشید تا آنجا که مردم را با چالش بزرگ انتخاب میان دین و آزادی و پیشرفت روبهرو کرد. به حاشیه رفتن دین و باورهای الاهی از زندگی بشر غربی در عصر مدرنیسم
فیلم سینمایی ملک سلیمان نبی (ع) دومین فیلم قرآنی شهریار بحرانی است که با سرلوحه قرار دادن مضمون قرآنی و تاکید بر این کتاب آسمانی ساخته شده و بر پرده نقرهای سینما نقش بسته است. آنچه که فیلم ملک سلیمان نبی (ع) را نسبت به سایر فیلمهای قرآنی ساخته شده در کشور متمایز میسازد، استفاده از زبان امروز سینما است. این فیلم توانسته است با فروش میلیاردی خود در طی یک ماه گذشته، زمینه آشتی
پافشاری کلیساهای قرون وسطا با انحصاری کردن علم و دین در اختیار و خدمت کلیسا، باور استفاده ابزاری کلیسا از حربه دین در برابر حق آزادی، بهرهبرداری از علم و در نتیجه پیشرفت و سعادت بشر را در ذهن انسان غربی گسترش داد و تقویت بخشید تا آنجا که مردم را با چالش بزرگ انتخاب میان دین و آزادی و پیشرفت روبهرو کرد. به حاشیه رفتن دین و باورهای الاهی از زندگی بشر غربی در عصر مدرنیسم
هدف اصلی در فیلم ملک سلیمان نبی لذت بردن بیننده از جلوههای ویژه آن و اینکه بله، ما هم میتوانیم فیلمی از جنس فیلمهای هالیوودی بسازیم و یا ترسهای شبانه ما از جن و جنیان نیست. اگر این فیلم را دیدیم و ترسیدیم و یا تنها جذب جلوههای ویژهاش شدیم باید بدانیم که به درستی این فیلم را نفهمیدهایم. این فیلم برای تزریق احساس قدرت و اقتدار به پیروان حُجَج الهی (انبیاء و
لفظ هنر، به نحوهی حیات و استقرار آدمی در هستى از وجه زیباییشناختى معطوف است. زیبایى و هستى هر دو نشئت گرفته از ظهورات وجود مطلقاند. وجود مطلق در موجودات (مخلوقات) به شکلى مستمر و ازلى و ابدى، صفات جمالى و جلالى خود را ظاهر کرده است. این ظهورات حاکى از اسم اعظم بدیع (بدیعالسموات والارض)و خالق و مصور است که اشیا را به صورتى جمیل انشا کرده است. درک هنر اسلا
در مورد رابطه عقل و عشق از یک سو و دانش و عرفان از سوى دیگر, از زمان هاى دور مجادلات و گفت وگوهاى فراوانى میان حکیمان, عارفان و متکلمان رواج داشته است. در مکتب هاى جدید فلسفى در غرب نیز به گونه اى دیگر از این مقولات سخن رفته است. آن چه امروزه در مطالعات دین شناختى از رابطه عقل و ایمان مطرح است و گروهى با عنوان ایمان گروى یا فیدئیسم از ستیز یا ناهمخوانى عقل و ایمان دفاع مى کنند, از زمره مباحثى است
ملک سلیمان پس از مریم مقدس (سلام الله علیها) آخرین ساخته شهریار بحرانی است و اگرچه یک فیلم با موضوع تاریخی و قرآنی است، اما توانسته با بهرهگیری از فیلمنامه خوب و استفاده از جلوههای ویژه تصویری، تحولات زیادی را در فیلمسازی ایران ایجاد کند. بحرانی و گروه همکارانش در این تولید بزرگ سینمایی سعی کردهاند قواعد فیلمسازی روز دنیا را رعایت کنند و از این منظر باید ملک سلیمان
در سال 1357 جوانی از زادگاه خود در خطه جنوب کشورمان با شوق ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه به پایتخت (تهران) آمد که بعدها نقش تعیین کنندهای در شعر معاصر ایران پیدا کرد. آن روزها قیصر امینپور، جوان گمنام و شهرستانی در پایتخت بود، اما آرزوهای بزرگی برای ادبیات معاصر ایران در سر داشت که برای برآورده شدن آنها نیاز به گذر ایام داشت. او متولد 2 اردیبهشت 1338 در گتوند در استان خوزستان بود. تحصی
این فقط پائولو کوئیلو نبود که بر امواج معنویتگرایی جهان، که نتیجه مستقیم انقلاب اسلامی ایران است، سوار شد و از آن بهره گرفت، بلکه اساساً جریانات فرهنگی، ادبی و شبهعرفانی بسیاری در جهان به راه افتادند که از آنها با عنوان "موج بازگشت به دین و معنویت " نیز یاد میشود. پای دین دوباره به همهجا کشیده شد و حتی علوم محض و پایه با مسائلی روبهرو شدند که هیچ پاسخی غیرمذهبی به آنه
فیلم «ملک سلیمان نبی» را صرف نظر از همه ویژگی های فنی و محتوایی اش، به واسطه ارائه فهمی بدیع از مفهوم فتنه می توان مورد توجه قرارداد. در فیلم ما با وضعیتی مواجهیم که سلیمان(ع) و یارانش کرارا با تعبیر فتنه از آن یاد می کنند. فتنه ای که ماهیت آن در واقع چیزی جز «جن زدگی/ جنون فراگیر» نیست. این بدان معناست که دیوارهای حائل میان عوالم گوناگون از میان برداشته شده و شیاطین و اجنه
شعر خوب، کلام نغزی است که معانی و مفاهیم را به طور دقیق و دلپذیر به ذهن خواننده یا شنونده میرساند. این کلام موزون، هرچه طبیعیتر و روانتر باشد، مفهوم آن بیشتر در اعماق فکر و روح نفوذ میکند و به خاطر مینشیند. شاعر اگر مبالغهگو و گزافهگو نباشد و یا شعر گفتن را وسیله ارتزاق و تأمین خواهشهای نفسانی خویش قرار ندهد، گویاترین روشنگر عالم احساس و بهترین مفسر
عجب محکی بود این جنگ، در تمییز حق از باطل. هنرمندان حقیقی، اهل ادعا، تفاخر و تبختر نیستند اما مدعیان روشنفکری و هنر نشان دادند که وابسته تفکر و فرهنگ غرب هستند. آنانکه از وحشت مرگ، چون سوسمارها و کفتارها به سوراخهایشان خزیدند، مقصودِ این سخن نیستند؛ مقصود این سخن آنانند که تنشان اینجاست، اما جناشان پیوسته با جانِ غرب است. آنها در این جنگ همان خطری را احساس کردند که قدرتهای استکباری دری
مصطفی محدثی خراسانی، شاعر در این نشست چند رباعی، غزل و ترانه در وصف حضرت مهدی (عج) را برای حضار قرائت کرد که در ذیل آمده است؛ مائیم و شب امید در چشمانت صبحی همه صبح عید در چشمانت یک پلک توجه تو کافی است که دل صد بار شود شهید در چشمانت * * * عقل است که عاشقی حسابی شده است ته لهجه عاشقان شرابی شده است منظور خدا که بود در پرده ابر در آینه تو آفتابی شده است * * * گر چه بیم نرسیدن دارد بار عشق تو کشیدن
"سینمای معناگرا " سینمای معناگرا از عنوان و زمینه مناسبی برخوردار است که اگر متولی های با تعهد و دانایی داشته باشد می تواند در آینده یکی از گونه های برجسته و بسیار مثبت سینمای ایران باشد. از آنجایی که در این بخش فیلم چندانی نیست به دو فیلم زیر "به آهستگی " و "وقتی همه خواب بودند " می پردازیم. به آهستگی نویسنده و کارگردان: مازیار میری، محصول 1384 بازیگران: محمدرضا فروتن (محمود)، نیلوفر خوش خلق (پری