تعداد بازدید : 4370000
تعداد نوشته ها : 10297
تعداد نظرات : 319
رابطه معنويت و بركت ------------------------- آن گاه كه در سايه سار معنويت و تقوا، بركات معنوي بر مردم باريدن گيرد، بركت هاي مادي نيز كم كم رخ مي نمايند و در اين گونه موارد ظاهر مي شوند: 1. فزوني در نان و غذا: رسول خدا(ص) مي فرمايد: «گرده ها و قرص هاي نان خود را كوچك بگيريد؛ زيرا با هر قرص كوچك ناني، بركت وجود دارد». 2. بركت در مال: با بخشش و انفاق مال، بركت مال فزوني مي يابد و علي(ع)
آيا به اين موضوع كه مردان چه نقشي درمحيط خانواده واجتماع درخصوص رعايت حجاب توسط زنان و دختران ( البته زنان ودختراني كه منتسب به آنها مي باشند ، مانند همسر وفرزندان دختر ) مي توانند داشته باشند ، انديشيد ه ايد ؟ بديهي است هيچ مسلماني درخصوص سرنوشت دنيوي واخروي اعضاي خانواده خود نمي تواند بي تفاوت باشد ، مگرانسان هاي نادري كه قيد هرگونه مسئوليت پذيري را زده باشند ويا به دليل بي اعتقادي به معاد به سع
تفاوت نخست: همانطور كه در بحث "مشروعيت؛ نيازمند به نگاه دوبعدي " قبلا بيان شد، مشروعيت بايد از دوبعد بررسي شود كه يك بعد آن مشروعيت فلسفي و بُعد ديگر آن مشروعيت جامعهشناسي بود و بيان كرديم كه در معناي جامعهشناختي، مشروعيت داراي مراتب عديدهاي است كه تابعي از ميزان رضايت شهروندان است اما از لحاظ مشروعيت، حكومتي يا مشروع يا نامشروع است و حد وسطي وجود ندارد. تفاوت دوم: با توجه به اين
گفتمان، اصطلاح معاصري است كه معاني چندي دارد. يكي از معاني كه مراد اين نوشتار است گفتمان به معناي فرهنگ غالب و چيره اي است كه از هر راهي خود را بر افكار و انديشه ها تحميل مي كند و اجازه نمي دهد تا انسان خود در فضاي آزاد انديشه ورزد و برپايه داده هاي علمي تحليل و تبيين كند و براي خود و ديگران توصيه اي داشته باشد. براي روشن شدن مطلب، به اين نكته اشاره مي شود كه انسان براي شناخت خود و محيط اطراف و تش
از جمله مباحثي كه استاد مطهري درآثار خود به خوبي به آن پرداخته، مساله رهبري اسلامي است كه به شكلي ريشه اي و براساس معارف پايه اي دين، به تنقيح آن همت گماشته است. ايشان رهبري را مرادف امامت معرفي مي كند؛ همانگونه كه نبوت و راهنمايي را به يك معنا مي داند. براين اساس، رهبري برخاسته از اصول دين و امري مبتني بر اعتقادات بنيادين اسلامي است و با توجه به جايگاه ويژه اي كه امر رهبري درنظريه هاي نوين مديريت
انديشه هاي ناب و سترگ شهيد مطهري(ره) و انديشه هاي ناب، عميق و جاودانه ياري دهنده انقلاب و ملت ايران در صحنه جنگ نرم و ميدانهاي نبرد فكري، فرهنگي و اعتقادي با استكبار جهاني بوده و هست. شهيد استاد مرتضي مطهري(ره) اسلام شناسي دقيق و فيلسوفي خلاق و مبتكر در حوزه هاي اخلاق، فقه و حكمت و مروج انديشه هاي ناب، عميق و جاودانه بود كه: گوهر انديشه هاي او همواره بر تارك تاريخ مي درخشد و با ظرفيت ها و قابليت ه
حكم حكومتي از جمله موضوعاتي است كه تاكنون بحثهاي زيادي براي تعيين ماهيت، ملاك حدود و شرايط و ديگر مسائل وابسته به آن صورت گرفته است. مقاله حاضر به يكي از جنبه هاي مهم اين موضوع، يعني «گستره يا قلمرو موضوعي حكم حكومتي » مي پردازد. بايد خاطرنشان ساخت كه براي «حكم حكومتي » سه قلمرو مي توان در نظر گرفت: قلمرو موضوعي، قلمرو زماني و قلمرو مكاني. مقصود از قلمرو موضوعي اين است كه چ
دوازدهم ارديبهشت ماه، سالگرد شهادت مظلومانه متفكر و فيلسوف اسلامي استاد بزرگوار شهيد آيت الله مرتضي مطهري است. اين معلم وارسته از بزرگترين تئوري پردازان انقلاب اسلامي و بفرموده امام خميني (ره) تمامي آثارش بدون استثناء موثر است. استاد شهيد از جمله شخصيتهاي برتر علمي اسلام مي باشد كه شوريدن بر كفر و نفاق را سرلوحه افكار و اعمال الهي خود قرار داده بود و با تكيه بر عقايد و آراي صحيح و متكي بر ادله عقل
اين نعمتي كه ما در نماز تقاضا مي كنيم آن نعمت نهايي و آن مطلوب بالذاتي است كه مؤمن مي خواهد؛ يعني راه كساني كه آنها را به مقصد نهايي رساندي و خود قرآن آنها را چهار دسته مي داند. بعد مي فرمايد كساني هستند كه به آنها ملحق مي شوند و شرط ملحق شدن به آنها اطاعت خدا و پيغمبر است. آن مقام براي آن چهار دسته است و ما اگر خدا توفيق بدهد و همت كنيم، همت هاي مضاعف و اطاعت خدا و پيغمبر نماييم، آن وقت لياقت معي
در سال پنجم بعثت يا به عبارتي سال هجرت مسلمانان به حبشه،چشم به جهان گشود و كلبه كوچك پيامبر صلّي الله عليه و آله و سلّم و خديجه سلام الله عليها را با چهرهاي دلنشين، نوراني كرد. روزگار و انسانها آنقدر به او ستم كردند كه عمري كوتاه داشت و تنها 18 بهار از آن سپري شد. بانوي 2 عالم را با نامهايي چون "امابيها "، "صديقه "، "طاهره "، "پاره تن پيامبر "، "شهيده
پيامبر گرامي اسلام(ص) دو هديه گرانبها به دختر خود، حضرت فاطمه زهرا(س) دادند، يكي هديه مُلكي "فدك " بود كه آن را باب الكريم وضع كردند و ديگري هديه ملكوتي "تسبيحات حضرت فاطمه زهرا(س) " است. در اهميّت اين ذكر همين بس كه حضرت امام صادق(ع) درباره آن فرمودهاند: "اگر هديه و نحلهاي بالاتر از آن تسبيح بود، پيامبر اسلام آن را به حضرت فاطمه(س) تعليم ميدادند. " پيامبر گرامي اسلام(ص) دو
در صحنه قيامت كه هيچ كسي حقّ سخن ندارد و گرفتار وحشت است ، فاطمه زهرا (س) از عظمت و وحشت آن روز با خبر است و از پيغمبر مي پرسد : من شما را در قيامت كجا ببينم ؟ فرمود : دم در بهشت ، پرچم حمد به دست من است : و ب يدي ل واء الحمد (1). پرچم حمد به دست كسي است كه در دنيا اهل حمد و ثناء باشد ،وقتي اهل حمد و ثناء شد ، به جائي مي رسد كه خدا نعمت هاي فراواني به او عرضه مي كند . وقتي نعمت هاي فراوان را به او
يكى از ضرورى ترين عرصه هايى كه در آن بايستى به فاطمه ى زهرا عليهاالسلام اقتدا نمود، عرصه دفاع از حريم امامت و ولايت مى باشد. در فرهنگ شيعيان، بويژه پس از انقلاب اسلامى ايران، حضرت صديقه طاهره عليهاالسلام به عنوان حامى و فدايى ولايت لقب گرفته اند. در اسوه پذيرى از سيره ى فاطمى، آنچه در درجه ى اول اهميت و ضرورت قرار مى گيرد،عرصه هايى از شخصيت و سيره ى زندگانى آن در يكدانه ى عرش الهى است كه براى عصر
بخدا زيانى نمى رساند، و خدا شكركنندگان را پاداش خواهد داد». اى پسران قيله- گروه انصار- آيا نسبت به ميراث پدرم مورد ظلم واقع شوم در حالى كه مرا مى بينيد و سخن مرا مى شنويد، و داراى انجمن و اجتماعيد، صداى دعوت مرا همگان شنيده و از حالم آگاهى داريد، و داراى نفرات و ذخيره ايد، و داراى ابزار و قوه ايد، نزد شما اسلحه و زره و سپر هست، صداى دعوت من به شما مى رسد ولى جوا
2. نقش سياسي و اجتماعي حضرت زهرا (س) مهمترين فعاليتهاي اجتماعي و سياسي آن حضرت را ميتوان در محورهاي زير خلاصه كرد: اول. مرجعيت علمي اصحاب و فعاليتهاي اجتماعي از منابع تاريخى چنين بر مىآيد كه حضرت زهرا (س) براى ايفاى مسئوليتهاى اجتماعى با شخصيتهايى از ياران رسول خدا(ص) همچون سلمان، مقداد، ابوذر، بلال، عمار و جابربن عبداللَّه انصارى در ارتباط بوده و آنان در ج
علم حضوري و حصولي و أشهد أن لا اله الا الله وحده لاشريك له كلمه جعل الاخلاص تأويلها و ضمن القلوب موصوفا و انار في الفكر معقولها؛ حضرت زهرا سلام الله عليها شهادت با توحيد را با سه ويژگي مشخص كرده اند. يكي اين كه اين شهادت تنها يك بيان لفظي نيست؛ بلكه حقيقت بسيار عميقي دارد و بايد سعي كرد به آن حقيقت رسيد. آن حقيقت، اخلاص است كه درجلسه قبل درحدي كه خداي متعال توفيق داد دراين باره بحث كرديم. بعد مي ف