از سال 1216 ه‍. ش که نخستین روزنامه فارسی زبان در ایران به نام کاغذ اخبار از سوی میرزاصالح شیرازی منتشر شد تا انقلاب مشروطه (1285 ه‍. ش) دوره تأسیس و تکوین مطبوعات ایران است.در این دوره شماره نشریات و روزنامه‌ها کم‌کم افزایش یافت و به موازات گسترش فعالیت مطبوعاتی، دولت درصدد کنترل مطبوعات برآمد و بدین ترتیب نهاد سانسور شکل گرفت. از انقلاب مشروطه تا تثبیت قدرت رضاشاه فعالیت&zwnj
دسته ها : فرهنگی
پنج شنبه 1388/8/28 10:30
رویکرد جهانی طی بیست سال گذشته به سمت اطلاعاتی شدن جوامعه بوده و امروزه جامعهای پیشرفته‌تر است که به لحاظ اطلاعاتی سرعت و قابلیت بیشتری در تولید و تبادل اطلاعات داشته باشند. در حال حاضر تکنولوژی اطلاعات این امکان را به فرد داده و کمک میکند تا سریع به اهداف خود دست یابند، ایجاد شهر الکترونیک و قدم گذاشتن در مرحله تکنولوژی شهروندان به شهرداری، ادارات دولتی، بنگاه‌های اقتصادی و کلیه خدمات ف
دسته ها : فن آوری
پنج شنبه 1388/8/28 9:55
اصطلاح روزنامه نگاری زرد عبارتی است که در غرب از آن تحت عنوان Yellow Joumallsm یاد می‌کنند روند تولد چنین نشریاتی، با نشریات شهر نیویورک در دهه 1890 آغاز شد. شاید بتوان گفت اصلی‌ترین نشریه‌ای که بنیان روزنامه‌نگاری زرد را از نظر جذب مخاطب و نه محتوای آن پایه‌ریزی کرد، نیویورک سان (New York Sun) بود این نشریه در سال 1883 متولد شد. نیویورک سان نشریه‌ای بود با قیمت
دسته ها : فرهنگی
پنج شنبه 1388/8/28 9:20
سیدشهیدان اهل قلم، شهید سید مرتضی آوینی در میان نوشته‌های فراوان خود، اثر ارزشمندی به یادگار گذاشته است به نام "توسعه و مبانی تمدن غرب ". البته وجه اشتراک مجموعه نوشته‌های آوینی این است که همه در راستای تبیین مبانی انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف است، (البته تا جایی که مجال پیدا کرد)اما توسعه و مبانی تمدن غرب از آن جهت برای این مقاله برگزیده شد،که به طور مفصل در آن به بر
دسته ها : عمومی
پنج شنبه 1388/8/28 8:45
بعضی تصور می کنند معنای خودسانسوری این است که روزنامه ها به خودشان این حق را ندهند از هر چیزی که به نظر آنها زشت است، به صورت یک زشتی حقیقی و با لحنی تلخ یاد کنند و اگر این حق را به خود ندادند، خود سانسوری وجود دارد؛ در حالی که این خودسانسوری نیست بلکه یک ورع حقیقی و لازم برای کسی است که کارش روشنگری و ایضاح حقایق برای مردم است. ما باید "ورع مطبوعاتی " را با خودسانسوری اشتباه نکنیم. بناب
دسته ها : سیاست
پنج شنبه 1388/8/28 8:10
ی‌شک وقایع پس از انتخابات اخیر، نحله‌های الگوگیری از کودتاهای رنگین را در اذهان عمومی متبادر ساخت. عملیات روانی در قالب جنگ نرم و تاکتیک‌های مدرن براندازی، از لوازم تمهید شرایط برای واقع شدن این نوع کودتا یا "براندازی خاموش " در یک حاکمیت است. از طرفی نقش رسانه‌های غربی و جریانات مخالف با نظام اسلامی در جهت "استحاله نرم "‌و فروپاشی از درون، بسی قابل توج
دسته ها : سیاست
چهارشنبه 1388/8/27 23:59
امام نهم که نامش «محمد» و کنیه‏اش «ابو جعفر» و لقب او «تقى» و «جواد» است، در ماه رمضان سال 195 ه'. ق در شهر «مدینه» دیده به جهان گشود.(1) مادر او «سبیکه» که از خاندان «ماریه قبطیه» همسر پیامبر اسلام به شمار مى‏رود(2)، از نظر فضائل اخلاقى در درجه والایى قرار داشت و برترین زنان زمان خود بود(3)، به طورى که
دسته ها : مذهبی
چهارشنبه 1388/8/27 22:32
شیعیان بطور عموم خصوصاً علویان که امامان شیعه در رأس آن ها بودند, در عصر خلفاى بنى امیه و عصر خلافت منصور و مهدى عباسى , در بدترین حالت بسر مى بردند, و قیام هاى شیعى یکى پشت سر دیگرى توسط دستگاه حاکم سرکوب مى شد, و بطور کلى شیعه بودن جرم بزرگى بود که بواسطه ى آن , کشتن و زندان و مصادره ى اموال و ویرانى خانه هاى شیعیان , براى دستگاه خلافت امر مشروع و قانونى بود, و امامان شیعه نیز در حال تقیه بسر مى
دسته ها : مذهبی
چهارشنبه 1388/8/27 21:31
هشتمین امام معصوم(ع) در انتظار پسر و شیعیان در تب و تاب‏رویت جمال جواد الائمه(ع) بودند. حدود چهل و هفتمین بهار عمرامام رضا(ع) سپرى مى‏شد اما هنوز فرزندى کاشانه پر فروغش رافروزان نساخته بود. از طرفى حضرت مورد طعنه دشمنان و زخم زبان‏آنها قرار داشت که گاه بوسیله نامه نیز آن حضرت را مورد آزارقرار مى‏دادند که نمونه آن را مى‏توان در مکتوب «حسین ابن‏قیاما» مشاهده کرد.
دسته ها : مذهبی
چهارشنبه 1388/8/27 20:30
در میان خانواده امام رضا(ع)و در محافل شیعه از حضرت امام‏جواد(ع)به عنوان مولودى پرخیر و برکت‏یاد مى‏شود; چنان که‏صنعانى مى‏گوید: روزى در محضر امام رضا(ع)بودم. فرزندش ابوجعفررا که خردسال بود. آوردند. امام فرمود: این مولودى است که‏براى شیعیان ما با برکت‏تر از او زاده نشده است. شاید چنین تصور شود که امام جواد(ع)ازامامان قبلى براى‏شیعیان بابرکت‏تر بوده است. این م
دسته ها : مذهبی
چهارشنبه 1388/8/27 19:28
تراوین یک بازی تحت وب می‏باشد که بازیکن با دیگر بازیکنان به صورت آنلاین بازی می‌کند و کار خود را به عنوان رئیس یک دهکده کوچک شروع می‌کند. بازیکن قادر به انتخاب از میان سه نژاد رومی‏ها، گول‏ها و توتن‏ها می‌باشد که هر کدام نسبت به دیگری دارای مزایا و یا معایبی است . در این بازی می‌توان به دهکده‌های دیگر حمله کرد و با آنها جنگید و غنائم بدست آورد و یا دهکد
دسته ها : فن آوری
چهارشنبه 1388/8/27 15:40
بابیت مولود و دنباله شیخی‎گری است و که آن هم از بطن کلام شیعی و فرهنگ دیرپای انتظار و ظهور حضرت مهدی(عج) با آمیختن خرافات و توهماتی به حقایق کلام شیعه، شکل گرفته است. از این رو در روایت بابیت برای روشن شدن بحث، ناگزیر به شیخی‎گری به عنوان مدخلی در این زمینه باید پرداخت. صورت‎بندی تشیع در ایران در عهد صفوی و از آن‎جا که شاهان این سلسله عنایت ویژه‎ای به علمای شیعی داشتند جه
دسته ها : مذهبی
چهارشنبه 1388/8/27 15:5
«آیین بهایی تأثیر شگرف روحانی و اخلاقی خود را نشان داده است و همه کسانی که با بهاییان تماس نزدیک داشته‎اند و شگفت آن‎که حتی نفوسی که با آنان مخالف بوده‎اند کمتر در این نکته تردید کرده‎اند که بهاییان از نظر نوع دوستی، صداقت و خیرخواهی سرآمد دیگران بوده‎اند. آیین بهایی در هر جای جهان نفوذ پیدا می‎کند به‎طور محسوسی اثرات اخلاقی و روحانی از خود نشان می‎دهد... و در
دسته ها : سیاست
چهارشنبه 1388/8/27 14:30
آنجا که اقتصاد ما، یک اقتصاد دولتی می‌باشد، هزینه‌های یارانه‌ای دولت برای کالاهای مصرفی و انرژی، بسیار بالاست (حدود 90 هزار میلیارد تومان در سال) و این امر لطمات شدیدی را به اقتصاد ما وارد می‌سازد زیرا درآمدهای نفتی و صادراتی را که باید صرف امور زیربنایی و عمرانی گردد، به خود اختصاص می‌دهد و حذف آن نیز علاوه بر افزایش فاصله‌های طبقاتی، فشار شدیدی را بر اقشار محروم جام
دسته ها : عمومی
چهارشنبه 1388/8/27 13:55
حکم شناسی مجموعه ای از مباحث اصولی در زمینه تعریف حکم شرعی ،مبادی،اقسام ومراتب آن ونیز ارتباط حکم ،موضوع ومنطق وارتباط منطقی میان اقسام احکام شرعی وبرخی قواعد زیر بنایی مثل قاعده اشتراک وقاعده عدم خلو واقعه از حکم است . امام خمینی در این مباحث دیدگاه خاصی دارند که زمینه ساز نظریه اصولی ایشان درباره عدم انحلال خطابات قانونی بوده است .هر چند خود این نظریه در زمره مباحث حکم شناسی محسوب می شود. کل
دسته ها : مذهبی
چهارشنبه 1388/8/27 13:20
روی هم رفته جایگاه خواب و رویا در عالم کجاست ؟ چقدر باید به آن اعتماد کرد ؟ چگونه است بعضی افرادی که رعایت مسائل شرعی را آن طور که باید نمی کنند ، خواب های خوبی ، مثل خواب امامان را می بیند ؟ اگر بخواهیم به طور کامل به این سوال جواب دهیم احتیاج به چندین جلسه دارد و لذا به طور مختصر عرض می کنم . اگر مستحضر باشید در مباحث شرح کتاب « ده نکته از معرفت نفس » جایگاه رویا و رویای صادقانه رو
دسته ها : مذهبی
چهارشنبه 1388/8/27 12:45
X