تعداد بازدید : 4530217
تعداد نوشته ها : 10297
تعداد نظرات : 320
در این مقاله، سعی بر آن است که با بررسی منابع تاریخی مربوطه، به این حقیقت پی ببریم که: سلمان فارسی علیه السلام، بعنوان اصلیترین عامل در پیدایش و گسترش تشیع مردم ایران، نقش ایفا کرده است.سلمان فارسی، بزرگترین صحابی پیامبر اسلام، و مهمترین مدافع حقانیت تشیع، شخصیتی است که در نوع خود، در تاریخ اسلام، و در بین مسلمانان، بی نظیر. و عقل سلیم به خود اجازه نخواهد داد که مانندی برای این حقیقت تاریخ، تصور ک
اوّلین مظلوم عالم، حضرت امیرالمؤمنین (ع) میفرمایند: دعا سپر مؤمن است و هر گاه بسیار دری را کوبیدی به روی تو باز میشود.1
و حضرت امام محمّدباقر (ع) خطاب به یکی از اصحاب خویش فرمودند: آیا تو را راهنمایی نکنم به چیزی که رسول خدا(ص) در آن استثنایی نزده؟
عرض کردم: چرا.
فرمود: دعا، که قضای پیچیده و سخت را برمیگرداند ـ و انگشتانش را به هم فشردـ .2
و باز آن حضرت تأکید کردند:
ماه رمضان، بهار قرآن و هنگامهی معطر شدن جانهای مؤمنان با عطر دل نواز آیههای الهی است.
رسول گرامی اسلام ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ عترت خود را همراه و قرین قرآن نامید، پس رمضان همان گونه که بهار قرآن است. باید بهار ولایت نیز باشد. به همین خاطر در این ماه آن چنان که از سوی پیشوایان دینی به قرآن دعوت شده است، جویندگان حقیقت به ولایت و امامت نیز فرا خوانده شدهاند. این حق
«رمضان» در لغت از «رمضاء» به معنای شدت حرارت گرفته شده و به معنای سوزانیدن میباشد.(1) چون در این ماه گناهان انسان بخشیده میشود، به این ماه مبارک رمضان گفتهاند.
پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «انما سمی الرمضان لانه یرمض الذنوب؛(2) ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را میسوزاند.»
رمضان نام یکی از ماههای قمری و تنها ماه
ماه رمضان نهمین ماه از ماههاى سال قمرى عربى است . در قر آن کریم از ماههاى سال قمرى ، جز ماه رمضان نام هیچ ماه دیگرى نیامده است (1) و این یکى از فضایل و امتیازات ماه رمضان است که از میان ماههاى سال قمرى فقط از ماه رمضان در قر آن ، در سوره بقره آیه 185 نام برده شده است . کلمه رمضان اسمى از اسماى الهى است ونباید به تنهایى و بدون کلمه شهر که به معناى ماه است ذکر شود .
هشام بن سالم از سعد نقل مى کن
سیاست نامه ها از حوزه هاى تفکر سیاسى مهم و اثر گذار در جوامع اسلامى، به ویژه در ایران بوده است. یکى از برجسته ترین نویسندگان این حوزه، خواجه رشیدالدین فضل الله همدانى است که هم این اندیشه ها را در لا به لاى کتاب نفیس خود، یعنى جامع التواریخ مطرح کرده و هم کتاب مستقلى تحت عنوان مکاتیب از ایشان برجاى مانده که حاوى اندیشه هاى سیاست نامه اى مهمى مى باشد. در این مقاله، ضمن بررسى سرشت سیاست نامه نویسى د
نقش سازمان جاسوسی- نظامی انگلیس و آمریکا در وقوع کودتای 28مرداد و سقوط دولت دکترمحمد مصدق بر هیچ کس پوشیده نیست، حتی اگر عده ای این کودتای نظامی را «قیامی خودجوش» یا «حرکتی درون زا» معرفی کنند.
اسناد تازه منتشر شده سازمان جاسوسی آمریکا و انگلیس و اعتراف عاملان و دست اندرکاران کودتا نیز هر روز گوشه ای از ابعاد این کودتا و نقش عوامل خارجی را در بسیج عده ای اوباش، عوامل ضد م
با ورود نظریه آلپورت 1966 نوین درباره جهت گیری بیرونی و درونی دینی و اسنادهای درونی و بیرونی راتر (1975) در حوزه روانشناسی، پیرامون تاثیر جهت¬گیری¬های دینی بر سلامت روان و رویدادهای زندگی پژوهش های فراوانی انجام شد از جمله مطالعاتی رابطه مثبت و میان جهت گیری مذهبی درونی با احساس یکپارچگی، سلامت روان، ، مسئولیت پذیری و مهار خود نشان داد (کیرکپاتریک 1989). همچنین برگین (1983) در پژوهشی دریاف
ساحت تابناک (ولایت فقیه) که ضمانت اجرای احکام و حدود الهی درصحنه اجتماع و مایه آرامش اهالی ملت و شریعت است؛ به برکت اندیشه سیاسی امام راحل (رض) و مجاهدات مردم مسلمان و خداجوی ایران اسلامی نهادینه گشته و تشکیل حکومت اسلامی که آرزوی تمامی ائمه معصومین (علیهم السلام) بود، محقق گردید.
تاثیرگذاری این مقام منیع که نویدبخش مشروعیت تمامی فعالیت های نظام اسلامی است، دشمنان کج اندیش را برآن داشت تا از آغا
نحوه ی توزیع و پراکندگی جمعیت های شیعی کشورهای حوزه ی خلیج فارس، از جنبه های مختلف اهمیت دارد. در برخی از این کشورها همانند امارات متحده ی عربی، عربستان، عراق و عمان، حضور آن ها را به صورت متمرکز در برخی شهرها شاهدیم که این تمرکز، از جنبه های مختلف می تواند برای این کشورها خطرآفرین باشد. از یک سو زندگی در کنار یکدیگر، به حس مشترک محرومیت دامن زده و زندگی جمعی، جسارت و شهامت مبارزه را تقویت نموده،
توجه شیعیان نسبت به وجود مقدس امام زمان(عج)، گرایش روزافزون مسلمانان و رویکرد مثبت بسیاری از آزاد اندیشان و پیروان سایر ادیان، به این موضوع و نیز نگرانی و عکس العمل های انفعالی و خصمانه قدرتهای استعماری و مراکز وابسته به صهیونیسم برای مقابله و جلوگیری از نفوذ این تفکر الهام بخش و... همه و همه نشانگر اهمیت تأثیر گذاری این بحث در فضای افکار عمومی است که آثار و پیامدهای امید بخش آن، هر روز پر رنگ تر
قرآن کریم در آیاتى چند که به چگونگىهاى انقلاب آخرالزمان پرداختهاست معیارها و محورهایى را تبیین کرده است که بسیار با اهمیت و درخور تامل است: یکى از این محورها حاکمیت طبقه فرودست و مستضعف است. در طول تاریخ انسان همواره و همیشه (بهجز دوران کوتاهى، آن هم در جوامعى خاص و نه فراگیر و جهانى) مراکز قدرت مالى، سیاسى و نظامى در دست طبقات مستکبر و برترىطلب و سلطهطلبان اجتماعى بوده اس
یکی از حوزه های مطالعاتی و گرایش های رشته تخصصی مهدویت، گرایش سیاسی ـ اجتماعی است. غالب گرایش های مطالعاتی مهدویت اسلامی میان رشته ای بوده و بین مهدویت اسلامی و حوزه های مختلف دین پژوهی و رشته های علوم انسانی، ارتباط برقرار می کنند. مطالعات سیاسی مهدویت نیز در واقع بین مباحث علوم سیاسی و به ویژه اندیشه سیاسی اسلام و دیگر حوزه های معارف اسلامی مشترک هستند و لازم است پیش از ورود به این حوزه مطالعاتی
در قرآن کریم درباره پیامبر اسلام (ص) آمده است: «وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ؛ (پیامبر) بارهای سنگین و زنجیرهایی را که بر آنها بسته شده بود بر میدارد (باز میکند)». این غل و زنجیرهایی که اعراب جاهلی را در برگرفته، چه بوده است: بیتردید، غل و زنجیرهای آهنی نبوده است، بلکه خرافات و اوهامی بوده که مانع رشد خرد و اندیشه آنها می
مسجد پیغمبر (ص) که در قسمت شرقى مدینه بنا شده پس از مسجد الحرام، مشهورترین مسجد در تاریخ اسلام است
هنگامى که رسول خدا (ص) به مدینه رسید در خانه ابوایوب انصارى منزل گزید؛ جایى که شتر وى آنجا خوابید.
زمین مسجد النبى از آنِ دو یتیم بود و در آنجا خرما خشک مىکردند. رسول خدا (ص) آن را به مبلغ ده دینار از ولىّ دو طفل خریدند و مسجد را در آن ساختند.
مساحت زمین در آن روز حدود 2071 متر مربع بو
مرکز بیماریها معده است
پیامبر خدا فرمود: «المعدة بیت کل داء، و الحمئة راس کل دواء» (1)
معده مرکز و خانه هر دردى است، و پرهیز و اجتناب (از غذاهاى نامناسب و زیاد خورى) اساس و راس هرداروى شفابخش است.
پیامبر(ص) سه باب از علوم بروى ما گشود
پیامبر عظیم الشان اسلام در یک بیانیه کوتاه، اثرات و فوائد سه چیز را به این شرح بیان مىفرماید: «اغزوا تغنموا، و صوموا تصحوا، و سافر