عمر میگذرد و هر سال محرم میآید و پس از چند صباحی از یاد مردم فراموش میشود تا سال بعد که محرم دیگری میآید؛ محرّم ماه آگاهی، بصیرت بخشی، آزادی و رهایی، آشتی با ائمهاطهار (علیهالسلام)، سوگواری و ماه رسیدن به معبود و امام خویش است.
محرّم همانند مدرسه عشقی است که پیر و جوان باید در این مکتب حضور یافته و درس آزادگی و جوانمردی بیاموزند.
کربلا صحنه نمایش رویارویی حق و باطل است صحنهای که افراد با انتخاب راه حق یا راه باطل میزان علاقه خود را به سرور و آقایایشان امام حسین (علیهالسلام) نشان میدهند، کربلا نمایش رویارویی 2 جبهه است که یکی در قامت استوار اهل بیت نبوت تجلّی مییابد و دیگری در وجود دشمنان این خاندان با یزید نمایان میشود.
مردم ایران همانند سایر مسلمانان جهان به برگزاری مراسم عزاداری سرور شهیدان اباعبدالله الحسین (علیهالسلام) توجه بسیار داشته و تکایا و هیئتهای بسیاری را در اقصی نقاط کشور برای عزاداری شهادت این حضرت برپا میکنند؛ با توجه به اینکه از واقعه کربلا حدود 1368 سال میگذرد اما تاکنون اثر ماندگار حماسی که درباره این واقعه بتواند به شبهات و سؤالات اقشار مختلف جامعه پاسخ دهد، خلق نشده است.
اکثر آثار حماسی عاشورا که برای گروه سنی بزرگسالان به نگارش درآمده و به چاپ رسیده، به نقل حوادث تاریخی حضرت زینب (علیهالسلام) و سختی و دشواریهایی که این بانوی بزرگوار در صحرای کربلا، عاشورا و تاسوعای حسینی و وقایع بعد از جنگ متحمل شدند، پرداخته است.
در آثار محدودی که برای گروه سنی کودک و نوجوان خلق شده است به دلیل استفاده مکرر نویسنده از کلمات دشورار و غیر قابل هضم، یا تمثالی، مخاطبان به مطالعه این آثار علاقهای از خود نشان نمیدهند و یا کتاب را میخوانند ولی درک آن برایشان بسیار دشوار است.
تاکنون نویسندگان و تصویرگران ادبیات کودک و نوجوان در بازگویی روایت کربلا و واقعه عاشورا برای این گروه سنی نه تنها کوتاهی کردهاند بلکه حتی به جای اینکه برای آثار حماسی این مخاطبان از تصاویر زیبا، جذاب و تأثیرگذار استفاده کنند بیشتر به نقاشی تصویری از امام و ذوالجناح (اسب حضرت) میپردازند که شاید بتوان گفت دیگر رنگ باخته و تأثیرگذار نیست.
اکثر نویسندگان به نگارش آثار بامحتوا با مضمون عاشورا و کربلا بیتوجه بوده و بیشتر به نگارش آثاری میپردازند که نه تنها به بار فرهنگی و ارزشی اقشار مختلف جامعه نمیافزاید بلکه آنها را نیز از برخی ارزشهای دینی و مذهبی دور میکند.
با توجه به نیاز مُبرم اقشار مختلف جامعه به خلق آثار حماسی اما اثری که با جامعیت و کاملیت به وقایع عاشورا بپردازد، وجود ندارد و یا اگر هم وجود داشته باشند، بسیار انگشت شمار هستند؛ مردم ایران زمین از دیرباز به عاشورا و امام حسین (علیهالسلام) عرق داشته و به دلیل همین ارادت باید خلق آثار درخور و جاودان برای واقعه کربلا نسبت به گذشته افزایش یابد.
تاکنون کمتر نویسندهای در کشورمان توانسته اثری درخور و جاودان درباره واقعه عاشورا خلق کند یا به نوعی تاکنون نویسندگان اندکی توانستهاند، واقعه را ریشهیابی و آسیبشناسی کنند، چرا که اکثر اقشار مختلف جامعه فقط با دشواریها و وقایعی که قبل و بعد از عاشورا برای خاندان اهل بیت (علیهالسلام) پدید آمد، آشنا بوده و از ریشههای این وقایع بیاطلاع هستند همچنین اگر نویسندگان به خلق آثار ماندگار ادبیات آئینی توجه داشته باشند هیچگاه جوانان و نوجوانان کشورمان از حرکت در راه ائمه (علیهالسلام) و الگوپذیری از آنها، غافل نخواهند شد.