تعداد بازدید : 4526183
تعداد نوشته ها : 10297
تعداد نظرات : 320
«سعدی شیرازی» که به خودی خود کلامش از شیرینی و حلاوت خاصی برخوردار است و به قول خودش «قیامت می کنی سعدی بدین شیرین سخن گفتن» وقتی از خداوند تبارک و تعالی سخن می گوید و جلوه های خداوندی را در کلامش به تصویر می کشد، شیرینی سخنش مضاعف شده و در عذوبت کلام، او را نظیری و رقیبی نیست. سعدی معتقد است همه موجودات، خدا را تسبیح می کنند و یاد و نامش را از خاطر نمی برند.«هر گل و
روزها و هفته ها پس از انقلاب یک خلاء آشکار در بین گروه های سیاسی وقت به وجود آمد نیروهایی که برای راهپیمایی و مخالفت با حکومت شاهنشاهی دوش به دوش هم حرکت می کردند با از دست رفتن هدف مشترک در روزهای پس از انقلاب برای اداره دست آوردهای انقلاب سهم خواهی می کردند. (این گروه ها با فراموش کردن اینکه این حادثه نه کودتایی چند روزه بلکه انقلابی مردمی بود که باید خود مردم در باره آن تصمیم می گرفتند بر مواضع
نقش تعیین کننده جوانان در سرنوشت جوامع مختلف و تحولات و جهت گیری هایی که این جوامع در طول حیات اجتماعی شان پیدا می کنند انکار ناپذیر است. قرآن کریم نیز از نقش جوانان و تأثیر نیروی فیاض جوانی در بوجود آوردن وقایع بزرگ تاریخی به صراحت سخن گفته است. داستان ابراهیم و نمرود، یوسف و زلیخا، موسی و دختران شعیب، داود و جالوت، لقمان و فرزندش، مریم و عیسی، اصحاب کهف و … به خوبی ارزش نیروی جوانی را در
پیش از هر چیز مایلم تأکید کنم که حقوق بشردوستانه همان حقوقی است که توسط تک تک دولتها پذیرفته شدهاست. امروزه، کشورهای جهان اسلام، همانند دیگرکشورهای جهان، عضو حقوق نوین درگیریهای مسلحانه میباشند؛ همان قوانینی که زمانی به آن حقوق جنگ اطلاق میشد. این اصل که «بایستی به قراردادها التزام داشت» قویاً توسط قوانین اسلامی حمایت میشود. بدینترت
کنوانسیون ژنوکنوانسیون ژنو (به فرانسوی: Convention de Genève) یا پیمان ژنو، پیمانی است که بین کشورهای امضا کننده بسته شدهاست و پر اهمیتترین ماده حقوق بینالملل بشردوستانه است. کنوانسیون ژنو مفادی را برای زمان جنگ وضع کرده است که از افرادی که دیگر در جنگ نیستند حفاظت و حمایت میکند. بنیانگذاری و گسترش کنوانسیون ژنو بر اساس تجربههایی است که حکومتها در د
رژیم صهیونیستی اسرائیل از زمان تاسیس تاکنون جنایات زیادی را در سرزمین های اشغالی فلسطین مرتکب شده است ولی هر بار به نحوی از کمند حقوق بین الملل گریخته و برای اعمال جنایتکارانه دیگر خود را مهیا کرده است و برهمین اساس است که گفته می شود موقعیت فعلی فلسطین نتیجه یک سلسله بی عدالتی قانون شکنی تجاوز و تخلف از اصول و مقررات حقوق بین الملل نادیده گرفتن قطعنامه های سازمان ملل متحد تجاوز به حقوق طبیعی و ان
در تبیین مفهوم و معناى افکار عمومى سخن بسیار است و صاحبنظران، دانشمندان، روانشناسان، جامعهشناسان اجتماعى و در نهایت تمام آنها که درباره مسائل جامعه و خصوصیات و ویژگیهاى آن به مطالعه، بررسى و تحقیق مىپردازند و همچنان آن را مورد توجه قرار مىدهند، پدیده افکار عمومى را نیز همراه با مطالعات و تحقیقات گوناگون خود بهعنوان یک مقوله یا امر مهم و اثرگذار در تمام شؤون زندگى اجتماعى هر جام
سعدی بوستان را در سال 655هـق در ده باب به نظم درآورد:
«ز ششصد فزون بود پنجاهوپنج
که پُر دُر شد این نامبردار گنج»
پندها و آرزوهای سعدی در بوستان بیش از دیگر آثار او جلوهگر است. به عبارت دیگر سعدی مدینه فاضلهای را که به دنبال آن بود، در بوستان تصویر کرده است. در بوستان انصاف و حقپذیری فضیلتی است گرانقدر و ستودنی. بوستان جهان حقیقت است
صدوبیست و شش سال پیش در نهم نوامبر 1877 (برابر با هجدهم آبان 1256) کودکی در سیالکوت پنجاب پای به هستی نهاد که از چهره های ممتاز عصر حاضر شد و از پایه ریزان بازسازی اندیشه دینی و دگراندیشی در دنیای اسلام. ابعاد شخصیت او چندان گونه گون است که می توان گفت در ده زمینه متفاوت قابل بررسی است.
یکی از این موضوعات فلسفه است که از پایه های اصلی شخصیت اوست. او از فلاسفه اوایل قرن بیستم است که برخی دستگاه ف
1- انقلاب اسلامی در سه گام (سیاسی، فرهنگی و اقتصادی)
تاریخ بشریت همواره صحنه درگیری جبهه حق و باطل بوده است؛ به نحوی که تاریخ بشر را می توان تاریخ صف آرائی و درگیری این دو جبهه دانست و رشد و تکامل جوامع گوناگون را نیز بر محور همین نبرد تاریخی، تحلیل و تفسیر کرد. تاریخ بشر، خط جدا شدن پرستندگان دنیا از خداپرستان، و نیز خط تغییر و تکامل روش ها، نسخه ها و ابزارهایی بوده است که هر یک از طرفین برای م
نظام دانشگاهی به معنایی که امروز از آن مراد میکنیم، پدیدهای غربی است. این بدین معنا نیست که آموزش عالی و تعلیم و تربیت، در سنت ایرانی- اسلامی محلی از اعراب ندارد؛ بلکه منظور این است که دانشگاه، اگر آن را معادل university غربی در نظر آوریم، که مشخصات و ویژگیهای خاصی را طلب میکند، محصول تمدن غربی است. آنچه در سنت تعلیم و تربیت ما رواج داشته و اکنون نیز در قالب نهادهایی
مفهوم سیاست فرهنگی از جمله مفاهیم تازهای است که از حدود چهار دهه قبل در کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته است. نگاه به فرهنگ بعنوان یکی از زمینههای اصلی توسعه و امکان مدیریت فرهنگی برای تغییر در عناصر فرهنگی و دستیابی&zw
شهید مطهّرى(رحمه الله) یکى از معدود متفکران و روشنفکران معاصر است که توانست علاوه بر شناخت عمیق و همه جانبه اسلام، به زمان خویش نیز آگاهى کافى پیدا کند و این دو از او عالمى توانمند و فرهیخته ساختند که نظیرش در یکصدساله اخیر اندک است. او علاوه بر مجهّز بودن به بال علم و دانش، بال دیگر حرکت و اصلاح، یعنى «تقوا» و تعبّد عمیق نسبت به احکام نورانى اسلام، را نیز داشت. بسیارند کسانى که عالمند
نظم و نسقدادن به مجموعهاى از مواد یا بازآرایى مجدد آنها به غرض ساختن یک ساختمان جدید را مهندسى مىنامیم.هر گونه تنظیمى اصولا معطوف به یک غایت است و مهندسى هم از این قاعده استثناء نیست. مهندسى فرهنگى جامعه به معناى تنظیم عناصر فرهنگ در یک جامعه است: به گونهاى که در تناسب با غایت مطلوب باشد. در فرایند مهندسى فرهنگى گاهى فقط به کم و زیادکردن مولفههاى موجود یک فرهنگ و بازآ
امروزه بیشتر روانشناسان تربیتی معتقدند کارکنان مدرسه در سلامت روان دانشآموزان دارای نقشهای حرفهای هستند. مسوولیت اولیای مدرسه فقط در پرورش نیروی عقلی و آشنا کردن دانشآموزان به مسائل اجتماعی و اخلاقی خلاصه نمیشود. مدرسه مسوول تغییر و اصلاح رفتارهای ناسازگارانه و تامین بلوغ عاطفی و سلامت روانی دانشآموزان نیز است.
در مدرسه فرزندان دوست داشتن و دوست داشته
قناعت در بیان سعدی
در اخبار دینی و سخنان بزرگان، ستایشهای فراوانی از قناعت شده است. قناعت، در چند صفت پسندیده مانند بسنده کردن به مقدار کم از مال دنیا، درخواست نکردن و صبر بر تنگدستی، ترک حرص و فزونخواهی ریشه دارد که هر یک، فضیلتی عالی و مایه کمال برای آدمی است.
پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله در حدیثی میفرماید: «عزت مؤمن، در بینیازیاش از م