تعداد بازدید : 4475654
تعداد نوشته ها : 10297
تعداد نظرات : 320
در دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان میخوانیم: «اَللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَىَّ فیهِ الاِْحْسانَ وَکَرِّهْ اِلَىَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ وَحَرِّمْ عَلَىَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ بِعَوْنِکَ یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ» «خدایا دوست گردان نزد من در این ماه احسان و نیکى را و ناخوش دار در پیش من در این روز فسق و نافرمانى و گناه را و حرام گردان در این روز بر من خشم کیفربار و آ
روزهای آخر ماه شعبان است. جمعیتی در مسجد جمع شدهاند تا بدانند و بشنوند و بفهمند و بیاموزند که عمل کنند آنچه را که قرار است رسول خدا (ص) از فراز منبر محمدی (ص) بفرمایند؛ هم برای این جمعیت و هم برای تمام جمعیت های بعد... فضای ملکوت آسمانها و زمین معطر میشوند و ملائکه از شوق شنیدن صوت شیرین برترین مخلوق الهی سر از پا نمیشناسند و شادمانه ادب میکنند... لبهای نازنین پ
رسول خدا فرمود: «خَدیجَةُ وَ أیْنَ مِثْلُ خَدیجَةَ، صَدَّقَتْنی حِینَ کَذَّبَنی النَّاسُ وَ وَازَرَتْنی عَلی دینِ اللهِ وَ أعانَتْنی بِمالِها؛ خدیجه و کجاست مثل خدیجه؟ او مرا تصدیق کرد آنگاه که مردم مرا تکذیب نمودند و با مال خود مرا بر دین خدا کمک و یاری کرد.» (1) حضرت خدیجه (س) 15 سال قبل از عام الفیل و 68 سال قبل از هجرت نبوی در شهر مکه دیده به جهان گشود و پس از 65 سال زندگی با شرافت
در دعای روز دهم ماه مبارک رمضان میخوانیم: «اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلینَ عَلَیکَ وَاجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْفاَّئِزینَ لَدَیکَ وَاجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُقَرَّبینَ اِلَیکَ بِاِحْسانِکَ یا غایةَ الطّالِبینَ» «خدایا قرارم ده در این ماه از توکلکنندگان بر خودت و بگردانم در آن از سعادتمندان درگاهت، قرارم ده در آن از مقربان پیشگاهت به حق احسانت ای هدف نهایی
واژه «ظهور» در ادبیات و فرهنگ دینی ما مسلمانان و به خصوص شیعه ذهن هر خواننده و شنوندهای را به ظهور حضرت مهدی (عج) توجه میدهد و در فرهنگ ادبیات دینی شیعه میتوان آن را چنین تعریف کرد: آشکار شدن حضور و وجود عینی حضرت مهدی(عج) پس از غیبتی طولانی به منظور قیام بر ضد ستمگران و برقراری حکومت و دولتی جهانی در راه اجرای دستورات الهی بر محور عدالت عالمگیر. این معنا
تفسیرگران دیدگاه یکسانی درباره مصداق این گروه از مؤمنان صالح بشارت داده شده، ارائه نکردهاند. برخی معتقدند که مفهوم آیه، عموم امت پیامبر گرامی اسلام (ص) را در برمیگیرد. در این باره میتوان به تفاسیری همچون مجمع البیان و المیزان رجوع کرد.(1) برخی از مفسران نیز چنین پنداشتهاند که منظور، خلفای چهارگانه صدر اسلام هستند؛ زیرا در آن دوره جامعه اسلامی از حضور شرکای و منافقان پاک و ا
در دعای روز نهم ماه مبارک رمضان میخوانیم: «اَللّهُمَّ اجْعَلْ لی فیهِ نَصیباً مِنْ رَحْمَتِکَ الْواسِعَةِ وَاهْدِنی فیهِ لِبَراهینِکَ السّاطِعَةِ وَخُذْ بِناصِیتی اِلی مَرْضاتِکَ الْجامِعَةِ بِمَحَبَّتِکَ یا اَمَلَ الْمُشْتاقینَ» «خدایا قرار ده برایم در این روز بهرهای از رحمت وسیعت و راهنماییام کن در این ماه بهسوی دلیلهای درخشانت و مرا بهسوی مو
در دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان میخوانیم: «اَللّهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ رَحْمَةَ الاْیتامِ وَاِطْعامَ اْلطَّعامِ وَاِفْشآءَ السَّلامِ وَصُحْبَةَ الْکِرامِ بِطَوْلِکَ یا مَلْجَاَ الاْمِلینَ» «خدایا روزیم گردان در این ماه مهرورزی نسبت به یتیمان و خوراندن طعام و به آشکار کردن سلام و همنشینی با کریمان به فضل و کرمت ای پناه آرزومندان.» * شرح فرازهای دعا آیتالله م
گرسنگی تو را چه سود میدهد وقتی نهال تقوی را در خاک جان ننشاندهای؟!وقتی غرور و منیت در ذهن و جانت منزل کرده و همّتی نمیکنی تا بیرونش کنی، گرسنگی و تشنگی جز ریا و تظاهری که بر همیان گناهانت میافزاید چه خاصیتی دارد؟! و اگر قصد تقوی نداری، پس بیهوده گرسنگی میکشی! صادقانه میگویم؛ اگر عزم مبارزه با نفس را در ماه رمضان امسال جزم نکردهای، بیهوده رنج گرسنگی و تشنگی را بر
در دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان میخوانیم: «اَللّهُمَّ اَعِنّی فیهِ عَلی صِیامِهِ وَقِیامِهِ وَجَنِّبْنی فیهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَ اثامِهِ وَارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بدَوامِهِ بِتَوْفیقِکَ یاهادِی الْمُضِلّینَ» «خدایا یاریم کن در این ماه بر روزه و شب زنده داریاش و دورم بدار در آن از لغزشها و گناهانش و روزیام کن در آن ذکر خود را بهطور مدوام و یکسره
آیتالله مجتبی تهرانی در سخنانی به توصیف «تأثیر وضو بر دعا» پرداخت که مشروح آن در پی میآید؛ اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَلَمِین وَ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِینَ وَ لَعنَةُ اللهِ عَلی اَعدائِهِم اَجمَعین. «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمّ
بسیاری از مفاهیم قرآنی در قالب قصه بیان شده و این موضوع اهمیت شیوه روایی قصه در انتقال پیامهای ارزشمند، الهی و انسانی کتاب آسمانی مسلمانان، قرآن را بیش از پیش یادآوری میکند. البته در قرآن موضوعات فراوانی مطرح شده که مضامین اصلی آن را میتوان به 4 بخش تقسیم کرد. بخشی از آن در ارتباط با اصول عقاید است که شامل اصول سهگانه توحید، رسالت و معاد و مسائل مربوط به آنها مانند نه
رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای در تاریخ 29 مرداد 69 در دیدار با گروه زیادی از آزادگان سرافراز، طی بیاناتی آزادی پیروزمندانه رزمندگان اسلام از اسارت رژیم عراق را به آزادگان قهرمان، خانوادههای معظم آنها و ملت بزرگ ایران تبریک گفتند و ضمن گرامیداشت خاطره و یاد پیشوای فقید مسلمین جهان حضرت امام خمینی قدس سره الشریف فرمودند: این روزها حقیقتاً یکی ازشیرینترین
در دعای روز ششم ماه مبارک رمضان میخوانیم: «اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنى فیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ وَلاتَضْرِبْنى بِسِیاطِ نَقِمَتِکَ وَزَحْزِحْنى فیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنِّکَ وَاَیادیکَ یا مُنْتَهى رَغْبَةِ الرّاغِبینَ» «خدایا در این ماه به خاطر دست زدن به نافرمانیت خوارم مساز و تازیانههاى عذابت را بر من مزن و از موجبات خشمت بدان نعمتبخشى و الطافى که ن
اعتماد سازی، وعدهای که عملی نشد ................................................. یکی از وعدههایی که اوباما با تمسک به آن پا به درون کاخ سفید گذاشت ،بهبود روابط با جهان اسلام به طور عام و حل بحران فلسطین به صورت ویژه بود.وی در سخنرانیاش در دانشگاه قاهره از" دین اسلام به عنوان بخشی از تاریخ آمریکا " نام برد و ابراز امیدواری کرد که در آینده شاهد آغازی دوباره در روابط توام با اعتماد