جریان دوم خرداد که برای چندمین بار متوالی طی چندسال اخیر در مراجعه به آرای عمومی با بیاقبالی مردم مواجه شده است، گویی نمیخواهد از گذشته درس بگیرد و همچنان اصرار دارد به روشهای غیر قانونی متوسل شود. پس از بازی خاتمی که با شعار یا من یامیرحسین در واقع میزان اقبال مردم به خود را به محک آزمایش زد و با زیرکی خاصی، بازی از پیش باخته را به میرحسین واگذار کرد، طرفداران وی که در تیم میرحسین موسوی گردآمده بودند، پس از شکست در انتخابات 22خرداد، با هدایتهای پیدا و پنهان وی و همفکرانش، رأی بیش از 24 میلیونی مردم را برنتافتند، از این رو تقلب در انتخابات که براساس شواهد و قراین فراوان به عنوان گزینهای از پیش تعریف شده در دستور کار شکست خوردگان قرار گرفته بود، بازتولید شد و رسانههای وابسته به آنها به صورت هماهنگ بحث تقلب در انتخابات را به عنوان راهبردی جدید برای مقابله با منتخب ملت مطرح ساختند و با سازماندهی تیمهای آشوب، بحرانهای ساختگی در تهران را با هدف «دفاع از موجودیت سیاسی شکست خوردگان افراطی» کلید زدند و طی آن علاوه بر ریخته شدن خون تعدادی از هموطنان، خسارات زیادی به اموال عمومی و مردم وارد آمد.
اظهارات حکیمانه و پندآموز رهبر معظم انقلاب در خطبههای نماز جمعه تهران در 29 خرداد میتوانست به عنوان نقطه پایانی بر این تشنجات خیابانی و بیحاصل باشد، از این رو بسیاری از نخبگان سیاسی، با فصل الخطاب قرار دادن سخنان معظم له بر رعایت وحدت همه گروههای سیاسی در جامعه تأکید کردند. اما گویی بخشی از جریان دوم خرداد همچنان این پیام و نتایج انتخابات 22 خرداد را در نیافته است. سیدمحمدخاتمی و حزب متبوع وی از جمله این احزاب است. درحالیکه نتیجه انتخابات دوم خرداد توسط مقاممعظمرهبری و عالیترین مرجع صلاحیت دار یعنی شورای نگهبان مورد تأیید قرار گرفته است، خاتمی و مجمع روحانیون مبارز بنا دارند همچنان ساز مخالف بزنند.
او اخیراً دردیدار با خانوادههای چند تن از بازداشتشدگان اغتشاشات اخیر با ژستی مصلحانه خواستار برگزاری همه پرسی در مورد مشروعیت دولت قانونی دهم شده است.
پس از آن بود که مجمع روحانیون مبارز نیز این موضوع را دردستور کار خود قرار داد و با تنظیم بیانیهای خواهان برگزاری همه پرسی درباره مشروعیت دولت احمدینژاد شد.
اینکه این بیانیه فاقد وجاهت قانونی با رأی چند نفر از اعضای مجمع صادر شده است نیز خود جای بحث دارد، چرا که در افشاگری اخیرامیرحسین مهدوی عضو شورای مرکزیت سازمان مجاهدین انقلاب، تصریح شده بود که در سازمان مجاهدین معمولاً تصمیمات از بالا به پایین اتخاذ میشد و کسی جرأت مقابله با تصمیمات نداشت، و رأی اعضا جنبه تزیینی و برای حفظ پرستیژ بود. بنابراین چندان دور از ذهن نیست اگر این بیانیه غیرقانونی مجمع روحانیون مبارز، اینگونه صادر شده باشد. فارغ از این موضوعات تجربه نشان میدهد که در عصر اصلاحات هر گاه مراجعه به آرای عمومی صورت گرفته و آنها پیروز انتخابات بودهاند، آنها از نتیجه آن همواره به عنوان رفراندوم یاد کردهاند، اما گویا آنها تازمانی به رأی مردم تمکین میکنند و آن را تفسیر به رفراندوم میکنند که نتیجه دلخواه آنها از دل آن بیرون آید. در همین زمینه چند تن از فعالان سیاسی به ارزیابی رفتار غیر قانونی مجمع روحانیون مبارز و شخص خاتمی پرداختهاند که با هم میخوانیم.
* بدعتی غیرقانونی
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرح موضوع برگزاری رفراندوم را به دلیل فقدان خاستگاه قانونی نوعی بدعت دانست و تأکید کرد: معنا ندارد آحاد ملت بعد از شرکت در انتخابات، مجدداً درباره نتیجه آن اعلامنظر کنند. عوض حیدرپور نماینده شهرضا در واکنش به طرح موضوع برگزاری رفراندوم از سوی محمد خاتمی اظهار داشت: انتخابات ریاست جمهوری دهم بر اساس قانون انتخابات برگزار شد و فرایند اجرایی و نظارتی آن طبق مقررات طی شد و دلیلی ندارد برای پذیرش یا عدم پذیرش نتیجه آن رفراندوم برگزار شود. وی به فارس گفت:بی تردید هر سخن یا حرکتی که اقدامات قانونی نهادهای قانونی را زیر سؤال ببرد، غیر قانونی است و کسانی که پیشنهاد برگزاری رفراندوم درباره نتیجه انتخابات را مطرح کردهاند، باید بدانند که این کار فاقد خاستگاه قانونی، بدعت است و مدعیان قانونگرایی نباید درخواست غیر قانونی کنند.
* خاتمی همه پرسی 22 خرداد را ندید
بیژن نوباوه نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز، با اشاره به ادعای خاتمی و مجمع روحانیون مبنی بر برگزار کردن رفراندوم در کشور گفت: ادعای خاتمی و همکیشانش در برگزاری رفراندوم و نیز بحرانی جلوه دادن شرایط کشور به دلیل ناکامی و شکست سنگین آنان در انتخابات است. وی افزود: طرح برگزاری رفراندوم یقینا بیاحترامی به همه ملت ایران است؛ بخصوص 40 میلیون نفری که پای صندوقهای رای حاضر شدهاند و 24 و نیم میلیون نفری که آقای احمدینژاد را به عنوان رئیسجمهور منتخب خود برگزیدند. نوباوه طرح برگزاری رفراندوم از سوی خاتمی و مجمع روحانیون را امری غیرقانونی، غیرمنطقی و غیر اصولی دانست وبا اشاره به اینکه این ادعا همسو با خواست بیگانگان و دشمنان انقلاب اسلامی مطرح شده است اضافه کرد: خاتمی در حالی مدعی برگزاری رفراندوم است که همه پرسی ملت ایران را در حماسه 22 خرداد که موجب طرد جریان اصلاحات شد نمیبیند. نوباوه با اشاره به اقدامات غیرقانونی و قانونگریزانه موسوی و خاتمی که منجر به بروز اغتشاشاتی در کشور شد، خاطرنشان کرد: آن دسته از گروهها و افرادی که نتیجه انتخابات آزاد ملت ایران را نپذیرفتند و هیچگونه دلیل و مدرکی برای ادعاهای پوشالی خود ندارند، چطور میخواهند نتیجه رفراندومی را بپذیرند که یقیناً نتیجه آن شکست قطعی آنان است.
* خاتمی به رفراندوم 22خرداد تمکین کند
دبیر کل جامعه اسلامی اصناف و بازاریان با اشاره به پیشنهاد رئیس بنیاد باران مبنی بر برگزاری رفراندوم، گفت: خاتمی به جای پیشنهاد رفراندوم به نتیجه رفراندوم بزرگ 22خرداد تمکین کند. احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازاریان اظهار داشت: اگر بنا باشد که هر کس بعد از هر انتخابات که نتیجه آن مطابق میلش نباشد، پیشنهاد برگزاری رفراندوم را مطرح کند، قطعا سنگ به روی سنگ بند نیامده و اداره کشور با مشکل مواجه خواهد شد.
دبیر کل جامعه اسلامی اصناف و بازاریان با اشاره به بخشی از بیانیه خاتمی مبنی بر عمل به توصیههای هاشمی رفسنجانی برای برون رفت از مشکلات از بحران تصریح کرد: اگر آقای خاتمی توصیههای هاشمی رفسنجانی را برای برون رفت از مشکلات مؤثر میداند، باید به توصیه وی مبنی بر احترام به قانون توجه کرده و از اقدام غیر قانونی خودداری کند.
پیشنهاد رفراندوم حاصل سخنان هاشمی بود
یک عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز و نماینده مجلس هشتم معتقد است اگر هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه برای خاموش کردن آتش فتنه واقعیتها را میگفت، حالا خاتمی پیشنهاد رفراندوم را مطرح نمیکرد. حجتالاسلام حسین ابراهیمی با تأکید بر اینکه موضوع انتخابات پایان یافته است، اظهار داشت: اگر کسی بعد از طی مراحل قانونی برگزاری انتخابات، موضوعاتی چون رفراندوم را مطرح کند، بحثی انحرافی را مطرح میکند که جایگاه قانونی در جامعه ما ندارد.
ابراهیمی افزود: نخبگان و چهرههای سیاسی وظیفه دارند حقیقت را بگویند و دنبال خاموش کردن فتنه و ایجاد آرامش در جامعه باشند نه اینکه به گونهای رفتار کنند که در شیپور اختلافات و ساز تازهای را بنوازند و با فتنه انگیزی دوباره جامعهای که تا حدود زیادی در مسیر وحدت و یکدلی حرکت میکند را دچار اختلاف و تشتت کنند و در حرکتی غیرعقلانی مردم را به خیابانها بکشانند.
رحیم زیادعلی